Iets goeds doen voor de medemens (66%), het leveren van een maatschappelijke bijdrage (37%) en het persoonlijk aspect terugbrengen (31%). Het is een greep uit de idealen waarmee zorgprofessionals ooit de sector mee zijn ingestapt. Echter blijkt nu dat een grote groep tijdens hun carrière op dat vlak teleurgesteld wordt. Maar liefst zes op de tien (59%) zorgmedewerkers zien hun idealen niet meer, of niet meer volledig, terug in de praktijk. Dit blijkt uit onderzoek van IT-serviceverlener Ictivity, onder ruim 500 zorgmedewerkers in de langdurige en welzijnszorg.
Werkdruk is boosdoener
De redenen dat idealen van zorgmedewerkers niet meer overeind staan, lijkt vooral verband te hebben met de hoge werkdruk. Uit de onderzoeksdata blijkt dat het personeelstekort (27%) en het feit dat er minder aandacht is voor cliënten (27%) het vaakst worden aangewezen als reden voor het verloren gaan van idealen. De verhoogde administratieve druk (17%) maakt de top drie compleet. Voor bijna een derde (31%) van de zorgmedewerkers geldt bovendien dat hun verwachtingen over werken in de zorgbranche niet overeenkomen met de werkelijkheid. Niet geheel verrassend zouden slechts vier op de tien (44%) zorgmedewerkers anderen aanraden om te kiezen voor een baan in de zorg.
Grens bereikt
De uitstroom van zorgpersoneel is al jaren een probleem. Ook dit jaar blijkt dat de helft wel eens heeft nagedacht om zijn of haar idealen na te streven in een andere sector. 15 procent overweegt dit momenteel en 37 procent heeft dit in het verleden wel eens gedaan. Redenen om van baan te wisselen zijn met name het salaris (17%), de werkdruk (16%) en de stress die men ervaart (13%). Als zorgmedewerkers het zelf voor het zeggen hadden, zouden ze het liefst meer salaris (47%) ontvangen. Daarnaast staan meer tijd voor cliënten (45%) en minder administratieve taken (32%) ook hoog op het wensenlijstje.
Toenemende vraag
Wilbert van Beek, directeur van Ictivity: “In alle branches is sprake van een tekort aan personeel. In de zorg in het bijzonder, mede vanwege de omvang van de sector en de vraag naar zorg die alleen maar toeneemt. Daar bovenop komt dat veel zorgverleners de sector verlaten. Zo becijferde het CBS dit jaar nog dat de zorgsector kampt met de grootste uitstroom van personeel sinds 2010. Uit onze cijfers blijkt bovendien dat een meerderheid van het zorgpersoneel overweegt of heeft overwogen om hun heil in een andere branche te zoeken.”
De liefde en passie van zorgmedewerkers lijkt misschien eindeloos, maar heeft grenzen. Dat stelt Van Beek. “Wanneer zaken als werkdruk en stress de overhand krijgen ten opzichte van het iets goeds doen voor de medemens, dan gaat dat ten koste van het werkplezier en is uitstroom of uitval op den duur onvermijdelijk. Dat moeten we voor zijn. Enkel het verhogen van salarissen gaat dit probleem niet oplossen; er moet op een nieuwe manier naar werk gekeken worden. Het is belangrijk dat de zorg efficiënter wordt, waardoor zorgverleners meer tijd overhouden voor cliënten en hun werkgeluk stijgt. Vergaand digitaliseren is hier een van de oplossingen voor.”