2min Ondernemen

Wordt TikTok concurrent voor Google’s zoekmachine?

Wordt TikTok concurrent voor Google’s zoekmachine?

TikTok richt de aanval direct op Google met de lancering van TikTok Search Ads Campaign in de VS. Adverteerders kunnen nu gebruikers targeten op de zoekresultatenpagina van TikTok.

Voorheen waren advertenties op de zoekpagina van TikTok algemener van aard, maar nu kunnen merken hun advertenties afstemmen op specifieke zoekgedragingen, dit schrijft Search Engine Land. TikTok hoopt zo dat bedrijven de vele jongeren op het platform gerichter kunnen bereiken. 

Social Media als zoekmachine

TikTok speelt een steeds grotere rol als zoekmachine voor jongere gebruikers. Volgens interne gegevens van het platform gebruikt 57% van de gebruikers de zoekfunctie van de app. De nieuwe Search Ads Campaign functie stelt bedrijven in staat om aandacht te trekken op cruciale momenten van zoekintentie.

De stap van TikTok zou de dominantie van Google met hun dominante zoekmachine kunnen bedreigen, aangezien jongere gebruikers steeds vaker sociale media gebruiken om te zoeken in plaats van traditionele zoekmachines.

Afstemming op zoekgedrag

Merken kunnen nu advertenties afstemmen op TikTok’s unieke zoekgedragingen. Die zijn vaak, zoals het platform het zelf omschrijft, een mix van “intentiegestuurde en spontane ontdekkingen”. 

De impact van de nieuwe functie kan groot zijn. Uit testen zou blijken dat het combineren van zoekadvertenties met In-Feed Ads het aantal conversies met 20% verhoogt, waarbij gebruikers die aanvankelijk niet reageren op een advertentie, later eerder geneigd zijn om te interageren na het zien van een gerelateerde zoekadvertentie.

Bedreiging voor Google?

De nieuwe functie past in een trend die al langer zichtbaar is bij het platform. De zoekmogelijkheden van TikTok blijven zich ontwikkelen, waardoor het platform zich positioneert als een serieuze concurrent in de zoekadvertentieruimte en adverteerders een nieuwe manier biedt om gebruikers te bereiken die actief op zoek zijn naar specifieke content.

Toch hoeft Google er naar alle waarschijnlijk niet wakker van te liggen. Het dreigende TikTok-verbod in de VS, dat naar verwachting in januari 2025 van start gaat, zou de bedreiging voor Google’s dominantie in zoekadvertenties aanzienlijk kunnen beperken.