De politie arresteerde maandagmiddag 2 januari drie personen op verdenking van bankhelpdeskfraude en diefstal van geld en goederen. Eerder op de dag werd een 83-jarige man uit Beetsterwaag slachtoffer. Hij werd benaderd door een van de verdachten die zich voordeed als medewerker van een bank. Vervolgens werd thuis zijn pinpas en enkele goederen meegenomen.
Met de gestolen pas namen de oplichters in dezelfde plaats een geldbedrag op en kochten spullen. Het slachtoffer belde de politie. Na onderzoek konden de verdachten nabij Heerde worden aangehouden. De drie verdachten zijn een 17-jarige man uit Nijmegen, een 18-jarige man uit Lent en een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. De verdachten zitten nog vast en worden verhoord.
De politie gaat intussen verder met het onderzoek. De afgelopen weken kwamen meerdere meldingen binnen van bankhelpdeskfraude in Noord-Nederland. Of de aangehouden mannen hier ook verdachte zijn is nog niet duidelijk. Dat is een van de speerpunten van het politieonderzoek.
Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld.
Daarna pinnen de fraudeurs het geld snel weg. In andere gevallen vragen de fraudeurs om software te installeren op hun computer waardoor ze op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.
Waar op te letten?
Onthoud dat een bank nooit naar het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet.
Ook zal een bank nooit vragen om antivirus of andere software te installeren. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Komt een leidinggevende aan de lijn of word u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit want meestal werkt de beller niet alleen.
Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?
Lees ook:
- NVB: online oplichters richten zich vaker op klant
- 5 vormen van online oplichterij waar je voor moet oppassen tijdens de feestdagen