Tunstall Nederland is sinds zondagavond slachtoffer van een cyberaanval. Het bedrijf in persoonsalarmering meldt nu dat de aanval nog niet voorbij is, en dat het dus kan gebeuren dat meldingen via de noodknop niet doorkomen.
Het bedrijf schakelde na ontdekking van de cyberaanval direct een gespecialiseerd cybersecuritybedrijf in, maar tot nu is de aanval nog niet afgeslagen. Wel meldt Tunstall op de website dat er wel vooruitgang in zit.
Tunstall is een bedrijf in persoonsalarmering via een noodknop. Vooral ouderen en kwetsbare mensen die zelfstandig wonen maken er gebruik van. Bij nood drukken ze een knop in die om hun nek hangt. De centrale van Tunstall regelt dan de rest. Bij ernstige gevallen schakelen ze meteen 112 in.
Ook ziekenhuizen en instellingen maken gebruik van de noodknoppen, vaak in combinatie met domotica- en IoT-systemen. Ook die liggen sinds de aanvallen dus plat.
Welzijnsorganisatie Envida meldde zondag aan omroep L1 dat bij hun zeker 3000 cliënten in de hele provincie Limburg zijn getroffen. Het landelijke beeld is nog niet duidelijk, maar zeker is wel dat het om een veelvoud hiervan gaat.
Om wat voor soort cyberaanval het gaat is nog niet duidelijk.
Lees ook:
- Laat innovatie in de zorg goed landen
- Een cyberaanval komt altijd onverwacht