Bijna een kwart van de bankklanten heeft geen daglimiet op de betaalrekening. Dit ondanks het feit dat dit bescherming biedt tegen aanvallen van cybercriminelen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van ABN AMRO.
Het gaat om bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders die zelf zowel geen pas- als daglimiet op de betaalrekening heeft om het oplichters moeilijker te maken. Terwijl zeker zeventig procent geen ongemak ervaart door de zelf ingestelde pas- en/of daglimiet.
Saillant detail is dat 72 procent van de Nederlanders aangeeft zich in meer of mindere mate zorgen te maken om slachtoffer te worden van online oplichting. Van de Nederlanders die zowel een dag- en paslimiet heeft (53 procent), geeft 80 procent aan zich hierdoor veiliger te voelen. Ook laat het onderzoek zien dat het overgrote deel hierdoor geen hinder ervaart bij bijvoorbeeld pinnen of overboeken van grote bedragen.
Digitale veiligheid
Zelf extra beveiligen van je computer of mobiel met beveiligingssoftware lijkt onder Nederlanders goed ingeburgerd: 87 procent geeft aan dit te gebruiken. Andere vormen blijven nog achter. Zo maakt 65 procent van de Nederlanders gebruik van tweestapsverificatie voor online diensten zoals e-mail, WhatsApp en sociale media-accounts.
Verder heeft 58 procent de functie ‘zoek-mijn-telefoon’. Het verlagen van een paslimiet of instellen van een daglimiet is door respectievelijk 65 procent en 67 procent van de Nederlanders ingesteld.
Belangrijkste conclusies:
- 23 procent van de Nederlanders heeft geen dag- en paslimiet op bankrekening(en) ingesteld
- Ruim de helft van de mensen (53%) heeft zowel de pas- als de daglimiet ingesteld
- 80 procent van de mensen die dag- en/of paslimiet op bankrekening(en) ingesteld hebben, voelt zich hierdoor veiliger
- 70 procent van de Nederlanders die een dag- en/of paslimiet hebben ingesteld op hun betaalrekening(en), ondervindt daar geen praktisch ongemak van
- Twee derde van de Nederlanders geeft aan dat het wel echt nodig is om je betaalrekening extra te beschermen
Met de nieuwe campagne ‘#rekenafmetfraude’ wil ABN AMRO mensen stimuleren gebruik te maken van de veiligheidstools om hun betaal- en spaarrekeningen extra te beveiligen. Met als doel niet alleen hun geld te beschermen, maar ook zichzelf een vervelende ervaring te besparen wanneer ze per ongeluk toch in trucs trappen, zoals een phishing mail, sms of telefoontje van oplichters. Op die manier hoopt de bank het aantal fraudeslachtoffers te verminderen en de financiële schade van online oplichting voor diens klanten verder te beperken.
Lees ook:
- Cyberdreiging onder mkb’ers neemt flink toe
- Waarom de publieke sector steeds vaker doelwit is van cyberaanvallen