Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat notoire verkeersovertreders een kastje in de auto krijgen om hun gedrag op de weg in de gaten te houden. Fonds Slachtofferhulp, het CBR en een aantal andere organisaties zijn bezig met de ontwikkeling van zo’n monitoringkastje. Binnenkort vinden de eerste testen plaats.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt in het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2022-2025 ook zo’n technische oplossing te willen. Tijdens een debat deze week in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid komt een motie over dit soort monitoring aan de orde. D66, PvdA en PVV zouden ook voorstander zijn van zo’n kastje. Ministers Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en Yesilgöz van Justitie en Veiligheid zouden het willen invoeren.
“We verkennen hoe zware overtreders door middel van onder meer cursussen (educatieve maatregel gedrag) en technische oplossingen tot veiliger gedrag kunnen worden bewogen,”schrijft het ministerie in de notitie. “Rijvaardigheid is bij een groot deel van deze groep bestuurders niet zozeer het probleem. Hun gedrag moet blijvend worden gewijzigd. Samen met het CBR en het Fonds Slachtofferhulp verkennen we in 2022 welke juridische en privacytechnische aspecten een rol spelen in dergelijke maatregelen.”
In het actieplan komt ook het zogeheten Handheld Detectie Systemen aan de orde. De pilots voor handhaving op het vasthouden van de telefoon tijdens het autorijden via dit HDS waren succesvol. Naast handheld telefoon-
gebruik kan dit type camera ook handhaven op de gordeldracht. Dat maakt het een succesvol instrument dat de overheid zo snel mogelijk wil invoeren. Dat kan elk moment zover zijn.
Wegbeheerders
In het plan zit ook een plan rond datadelen met wegbeheerders. Het gaat om een datadashboad van het Kennisnetwerk SPV. Wegbeheerders kunnen zo de ontwikkeling van de risico-indicatoren op hun wegen (en dus de verkeersveiligheid)
monitoren.
Ambulancedata en andere ongevallengegevens komen volgens het plan ook landelijk beschikbaar. In de nationale verkeersongevallenregistratie Bestand geregistreerde Ongevallen in Nederland (BRON) worden ongevallengegevens van de politie zijn verwerkt. Daaruit blijkt dat er een onderregistratie is van eenzijdige fietsongevallen (zonder betrokkenheid van een ander voertuig).
Met de ongevallengegevens van ambulances kan tot wel acht keer meer informatie over (eenzijdige) ongevallen met fietsers in beeld komen. De gegevens moeten nog dit jaar beschikbaar komen van een aantal regio’s. In 2025 wordt het systeem landelijk actief. BRON krijgt daardoor een grote vernieuwingsslag zodat het systeem van start kan met goede privacywetgeving. Ook aan passende wetgeving wordt gewerkt.
Lees ook:
- Politie deelt succesvolste tactieken tegen digitale criminaliteit
- Communicatie moet doorgaan, ook als er weinig bereik is