Geldboete en dwangsom Fluvius voor IT-problemen

Geldboete en dwangsom Fluvius voor IT-problemen

Fluvius krijgt van energiewaakhond VREG een boete én een dwangsom omdat het de netbeheerder niet lukt IT-problemen op te lossen. Daardoor kunnen veel huishoudens geen elektriciteits- of aardgasfacturen ontvangen.

De technische problemen slepen al maanden en een oplossing is nog niet in zicht. En dus blijven bij Fluvius de EAN-nummers (codes om leveringspunten te identificeren) van klanten geblokkeerd. Het gaat om enkele duizenden klanten. Op 1 oktober waren er in totaal 3.007 toegangspunten langer dan zes maanden geblokkeerd.

De administratieve geldboete is 120.280 euro, en een dwangsom bedraagt 2.500 euro per kalenderdag totdat de problemen zijn opgelost. In juli stelde de VREG de netbeheerder al in gebreke voor de problemen, nadat ze een eerdere deadline hadden gemist.

Fluvius kreeg al vaker boetes

En dat is niet alles, want begin dit jaar legde de energiewaakhond al een boete van 51.000 euro op omdat het bedrijf veel digitale meters te laat plaatste. En in 2022 kreeg Fluvius al een boete van 700.000 euro omdat ze niet in staat waren om maandafrekeningen voor aardgas te versturen.

In een reactie zegt Fluvius tegen Knack de beslissing van de VREG zeer te betreuren. “Die brengen de oplossing voor de overblijvende problemen niet dichterbij: zowel onze medewerkers als die bij Atrias (het IT-bedrijf voor de energiesector, red) werken volop verder aan het wegwerken van de langdurig geblokkeerde data voor de resterende groep van klanten. Mocht er een snelle en makkelijke oplossing voorhanden zijn, dan hadden we die uiteraard al doorgevoerd. Het gaat echter stuk voor stuk om individuele problemen, die dossier per dossier behandeld moeten worden. Die intensieve opvolging vraagt veel tijd.”

Tip:

  • Telenet verliest opnieuw aansluitingen in derde kwartaal