De Autoriteit Consument & Markt (ACM) trok sinds het ingaan van striktere regels voor doorschakeldiensten 163 telefoonnummers uit de 0906-nummerreeks in. De komende weken gebeurt dat met nog eens zo’n 250 nummers.
Op verzoek van de ACM voerde het ministerie van Economische Zaken en Klimaat eind vorig jaar strengere regels in. Dat gebeurde vooral vanwege het terugkerende probleem van onverwacht hoge telefoonkosten doordat mensen niet door hadden dat ze een nummer belden dat hen tegen betaling doorschakelt naar andere nummers. In de nieuwe regels is doorschakelen via 0906-nummers verboden. Ook voor andere telefoondiensten zijn de regels verduidelijkt of aangescherpt.
Strenge controles
Na de aankondiging van strenge controles trok de autoriteit dus al 153 nummers in uit de 0906-reeks. Dit gebeurde op verzoek van de nummerhouders en nummergebruikers. Bij het controleren van alle 1657 actieve 0906-nummers stelde de ACM overtredingen vast bij tien nummers en heeft ook die ingetrokken.
De ACM heeft inmiddels alle 0906-nummers gecontroleerd. Deze nummers mogen worden gebruikt voor gratis of betaalde informatiediensten. Bij controle bleek dat er op circa 250 nummers geen dienst zit. Dit betekent dat ze niet volgens hun bestemming worden gebruikt.
Die nummers trekt de ACM daarom in. Dat voorkomt dat ze later alsnog voor een verboden (doorschakel)dienst kunnen dienen. De komende tijd zijn er ook extra controles van alle informatienummers die beginnen met 18. Deze nummers mogen worden gebruikt voor abonnee-informatiediensten waar bellers telefoonnummers en openbaar beschikbare informatie over een abonnee kunnen opvragen. Dat is bijvoorbeeld het adres of de bereikbaarheid van een bedrijf of instelling.
Misleiding aanpakken
“Met de aangepaste regels kunnen we misleiding via doorschakeldiensten veel beter aanpakken. Dat voorkomt veel ergernis en onnodig hoge belkosten bij consumenten en bedrijven”, zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. “We zijn kritisch bij het uitgeven van telefoonnummers en we blijven controleren of de regels worden nageleefd.”
Voor wie een betaald informatienummer belt, blijft het belangrijk om alert te zijn. Let erop dat in ieder geval duidelijk is om wat voor dienst het gaat, wat die dienst kost en wie de aanbieder is.
Lees ook:
- ACM: toezicht op gebruik informatienummers blijft nodig
- Managed Services integreren in je business: do’s en don’ts