Bij Proximus werd de behoeft aan digitale leeroplossingen aangewakkerd door de pandemie, toen klassikale trainingen geen optie meer waren. Ondertussen is het een vaste wijze van bijscholing geworden, waardoor kan worden geëxperimenteerd met de mogelijkheden van e-learning. Die veranderen door de komst van AI, die een nieuwe methode geeft aan organisaties om kennis te delen en nieuwe vaardigheden over te brengen. De gedrevenheid van het bedrijf maakte dat Proximus één van de testers werd van de AI-tool Co-Author van Flowsparks.
De ontwikkeling van digitale leermodules is niet vanzelfsprekend. De lege pagina kan overweldigend zijn, want niet iedereen is van nature een schrijver of lesgever, terwijl zij wel de expertise bezitten die ze via een leermodule moeten delen met collega’s. Om ze op weg te zetten en de writers block te overwinnen, ontwikkelde Flowsparks de virtuele assistent Co-Author.
Proximus kreeg van Flowsparks de kans de tool als één van de eersten mee uit te testen. Een kans die bij de telecomprovider met beide handen werd aangegrepen. Aangedreven door de nood aan digitale leermodules voor het opleiden van callcenter-medewerkers tijdens de corona, wakkerde bij Proximus al snel het verlangen aan volledig de digitale weg in te gaan. Nieuwe technologieën als AI maken dat er in het digitale voortdurend kansen zijn tot verbetering. Niet zo vreemd dus dat de specialisten op gebied van digitaal leren bij Proximus ambiëren dat iedereen in het bedrijf kennis kan delen via digitale leermodules.
‘AI moet resultaat opleveren, naast snelheid’
Co-Author brengt snelheid naar het creatieproces van de leermodule. Het is een vaak aangehaald voordeel van de implementatie van AI. Dominiek Willaert, Digital Learning & Development Specialist bij Proximus, geeft terecht aan dat het ook een oppervlakkig antwoord is. “Iedereen heeft het wel over snelheid van AI, maar met snelheid ben je niets als het resultaat er niet is.” Snelheid is dus slechts een mooi neveneffect van het belangrijkste voordeel dat Proximus uit de tool haalt.
“We zijn een technologiebedrijf wat zorgt dat onze experts een grote technologische rugzak hebben, maar op vlak van innovatie vallen ze vaak terug in wat vertrouwd en bekend is. Dat maakt de modules niet leuker of leerzamer.” Co-Author stuurt de ontwikkelaars van de leermodule eens een template in waar de contentcreator zelf nooit aan gedacht zou hebben. In de plaats van de twintigste leermodule op basis van afbeeldingen, komt er bijvoorbeeld eens eentje in de vorm van een quiz.
De template-keuze is ruim: meer dan dertig templates zijn beschikbaar binnen Co-Author. Dat aanbod is niet lukraak uitgebreid, vertelt Christophe Jacobs, Chief Customer Success Officer bij Flowsparks. “Ieder template heeft een bepaald doel van wat het kan bereiken van specifieke kennisoverdracht.” De keuze is al snel overweldigend voor wie niet dagelijks bezig is met het opstellen van leermodules. Zij moeten achterhalen welke template het best bij hun leerstof past en misschien de werking van de template vervolgens nog verder uitpluizen. “Door de AI-suggesties te gebruiken, worden medewerkers uitgedaagd om buiten hun comfortzone te gaan en nieuwe vormen van kennisdeling te ontdekken”, vult Willaert aan.
AI voor niet-experten
Door de ene uitdaging weg te halen, moet de volgende niet geïntroduceerd worden. AI is nu eenmaal een technologie die de kinderschoenen nog niet ontgroeid is. Werknemers kunnen geen jarenlange expertise inzetten om AI exact te laten uitvoeren wat zij voor ogen hebben. Zij moeten handelen met de misschien beperkte kennis die is opgedaan van interacties met bijvoorbeeld ChatGPT.
In die beperkte beleving hebben zij misschien al ervaren hoe gedetailleerd een vraag of ‘prompt‘ moet zijn om een zinvol antwoord te krijgen. Veel bedrijven houden zich toch vast aan het chat-interface omwille van de bekendheid bij het publiek. Flowsparks hanteert een andere aanpak en ontwikkelde de tool met een vraag gestuurde interface. Een keuze gemaakt vanuit het perspectief van de eindgebruiker, vertelt Jacobs. “Niet iedereen hoeft een prompt engineer te zijn, daar moeten de makers van een leermodule niet mee belast worden. Daarom werkt Co-Author met standaardvragen die gebruikers invullen en op basis waarvan een leermodule wordt samengesteld die aansluit bij de wensen van de klant.”
De vragen in de tool zijn zeer beperkt. Slechts het onderwerp van de leermodule moet de maker zeker invullen. Verder is er vrijheid en gaat Flowsparks uit van het gezonde verstand van de gebruiker. “Hoe meer de gebruiker de AI Co-Authorfunctie voedt naar de uitkomst die voor ogen is, hoe beter het eindresultaat dat doel zal behalen.”
Lees ook: AI-adoptie in Belgische bedrijven het hoogste van Europa
Werknemers warm maken voor AI
Proximus weet dat een tool als Co-Author alleen effectief is wanneer gebruikers zich comfortabel voelen bij het gebruik ervan. Daarom organiseerde Proximus een interne kick-off, waarbij medewerkers kennismaakten met de mogelijkheden van Co-Author. Dit traject is ontworpen om gebruikers te inspireren en om de adoptie van de tool te waarborgen. Tomas De Vos, Digital Learning Specialist bij Proximus, nuanceert dat er geen AI-kennis vereist is voor de tool. “Zonder een goede achtergrond en begeleiding, behaal je geen resultaat”, deelt hij vanuit eigen ervaring.
Nadat het vuur bij de makers van leermodules is aangewakkerd, moet het brandende worden gehouden. De Vos en Willaert houden dit onder controle door inspiratiesessies te organiseren in samenwerking met Flowsparks. “Na een eerste piek van activiteit zal je anders merken dat de interesse in de AI-tool weer snel dempt”, weet De Vos.
De toekomst van Co-Author bij Proximus
In december rolde Proximus de Co-Author-tool naar meer medewerkers uit. Deze stap toont het succes van de AI-oplossing en het vertrouwen dat Proximus heeft in deze technologie. De ambitie is om het leren binnen de organisatie nog toegankelijker te maken en de tool breed inzetbaar te maken voor verschillende afdelingen. Flowsparks blijft betrokken om de feedback van Proximus, als één van de testers, te integreren en eventuele technische verbeteringen door te voeren.
De samenwerking tussen Proximus en Flowsparks laat zien hoe AI e-learning kan verrijken. Co-Author helpt Proximus niet alleen om het leerproces te versnellen, maar stelt medewerkers ook in staat om op een creatievere manier kennis te delen.
Tip! AI-investeringen in 2025 moeten directe bedrijfswaarde opleveren