Het socialemediaplatform X (voorheen Twitter) ziet zijn gebruikersaantallen in de Europese Unie fors dalen. In de zes maanden tot maart 2025 bereikten tweets op het platform nog slechts 94,8 miljoen mensen binnen de EU. Dat blijkt uit de nieuwste transparantierapportage van het bedrijf, die verplicht is onder de Digital Services Act (DSA). Het aantal maandelijkse gebruikers is daarmee met ruim 13 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Ten opzichte van anderhalf jaar geleden bedraagt de terugval zelfs 25 procent.
Aantal unieke gebruikers
De gepresenteerde cijfers geven bovendien een vertekend beeld. X telt gebruikers meervoudig wanneer zij vanuit meerdere EU-landen inloggen. Daardoor ligt het werkelijke aantal unieke gebruikers aanzienlijk lager. In eerdere rapporten bleek dat 109,2 miljoen geregistreerde gebruikers slechts 66,1 miljoen unieke individuen vertegenwoordigden – een verschil van bijna 40 procent.
Volgens het Duitse techplatform Heise wordt de overschatting nog verder vergroot doordat X zowel ingelogde als uitgelogde bezoekers dubbel registreert, en doordat sommige gebruikers meerdere accounts beheren. Hoeveel accounts daadwerkelijk door mensen worden beheerd en hoeveel door bots of AI-systemen, is onbekend – mogelijk zelfs voor X zelf.
Flinke daling
Opvallend is de scherpe daling van het aantal uitgelogde gebruikers: 26 procent minder dan een jaar geleden. Het aantal ingelogde gebruikers daalde met slechts vier procent. Dat verschil is vermoedelijk het gevolg van een wijziging in het beleid van X, waarbij het platform het moeilijker heeft gemaakt om zonder account toegang te krijgen tot tweets. Daarmee probeert het bedrijf meer gebruikersdata te verzamelen ten behoeve van advertentiedoeleinden.
Verschillen per land
De afname verschilt sterk per land. Onder uitgelogde gebruikers daalde het bereik het sterkst in Spanje (-37 procent), Polen (-35 procent) en Oostenrijk (-22 procent). Bij ingelogde gebruikers was het beeld gemengder. In zestien EU-landen daalde het aantal gebruikers, in elf landen steeg het juist. De grootste stijging werd gemeten in Finland (+67 procent), gevolgd door Kroatië (+21 procent) en Oostenrijk (+8 procent).
Met deze cijfers lijkt X zijn greep op het Europese gebruikerspubliek te verliezen, terwijl het platform tegelijkertijd tracht zijn positie onder adverteerders te verstevigen. De structurele terugloop in bereik roept echter vragen op over de houdbaarheid van dat model.