Telenet geeft aan in het afgelopen jaar 23,4 miljoen phishing-berichten te hebben geblokkeerd. De telecomprovider gebruikt hier het Belgische platform SpamShield voor.
Het is moeilijk te zeggen hoeveel procent van de phishing-berichten werden gestopt. Wat zeker is, is dat er per minuut heel wat berichten worden onderschept. Namelijk 45 frauduleuze sms’en per minuut.
Voor de opsporing en preventie zet de telecomprovider SpamShield in. Dit platform kon ontwikkeld worden met Europees investeringsgeld. Proximus gebruikt hetzelfde systeem dat werkt op basis van patroonherkenning. De telecomprovider deelde eerder al positieve cijfers mee over de inzet van het nieuwe platform.
Geen link naar onveilige website
De smishing-berichten, verstuurt via sms, lijken van vormgeving door de tijd heen te veranderen. Zo ziet Telenet dat cybercriminelen niet langer een link naar een website in de sms zetten, een praktijk die begin dit jaar wel nog werd gehanteerd. Ze proberen nu op een andere manier slachtoffers te lokken naar de schadelijke website.
“In de berichtjes staat vaak geen link meer, maar een Belgisch telefoonnummer waar slachtoffers dan naar bellen. Aan de andere kant van de lijn wordt dan gevraagd om bepaalde verrichtingen uit te voeren op een vervalste site.”
Om de berichten er niet verdacht uit te laten zien, wordt het smishing-bericht doorgaans ook verstuurd vanaf een Belgisch gsm-nummer. Dit was zo bij 95 procent van de onderschepte berichten.
Lees ook: Proximus en Telenet stopten sinds november miljoenen smishing-berichten