Veel softwarebedrijven werken met een ‘As-a-Service’-vorm. Denk aan Ingenico (voorheen Ogone), PayPlug, WeTransfer of FileSender. Maar wat is nu beter voor SaaS-bedrijven: subscription-based pricing of usage-based pricing?
Experts van The House of Marketing maakten een schets van de voor- en nadelen. Bij subscription based betaalt de klant vaak jaarlijks een licentie per gebruiker. Usage based gaat juist uit van het verbruik van een klant. Dat is vaak een tarief per maand per data-entry of gebruikte MB. Subscription-based heeft vaak als voordeel dat SaaS-bedrijven een voorspelbare bron van inkomsten hebben. Nadeel is dat verkooptrajecten vaak langer en duurder zijn. Prospects moeten hier vanwege de tijd van de verplichting langer over nadenken voor ze een beslissing nemen. En een hoger winstgroei is minder snel haalbaar.
Wikken en wegen
Met een pricingmodel op basis van het verbruik kunnen SaaS-bedrijven sneller profiteren van hoger gebruik door klanten. Verder is het traject in de sales sneller en makkelijker. En dat komt omdat klanten met dit model alleen betalen wat ze verbruiken. Maar een flink nadeel is de onzekerheid die je als SaaS-bedrijf hebt. De groei van het bedrijf zelf hangt af van het verbruik van de klant, en dat kan flink schommelen. SaaS-bedrijven moeten bovendien steeds zorgen dat ze hun capaciteit snel kunnen opschalen of afschalen.
The House of Marketing vond na klantonderzoek een soort van antwoord. Aan de ene kant lijkt subscription-based het te winnen. MAAR: dat geldt vooral voor kleinere softwarebedrijven. Voor grotere bedrijven blijkt usage-based toch handiger.
Maatwerk is nog veel beter, aldus de onderzoekers. Want je wilt bijvoorbeeld niet dat je klanten massaal in opstand komen als de prijs ineens stijgt. Maar als je zoekt naar snelle adoptie van iets nieuws kun je misschien beter starten met usage-based.
Tip:
- SAP introduceert AI-functies voor uitgavenbeheer