Er komt een centraal informatiepunt voor de mobiele bereikbaarheid van het alarmnummer 112. Dat zegt Minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in een brief aan de Tweede Kamer. Het meldpunt moet meldingen over gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 bundelen.
Ik verwacht uw Kamer begin 2024 nader te kunnen informeren over de voortgang
van de inrichting van het centrale informatiepunt door de RDI.
Daarnaast heb ik, zoals toegezegd in mijn brief van 28 juni 2022 en tijdens het
commissiedebat van 15 december 20225, onderzocht of het mogelijk is om een
centraal punt in te richten waar mensen meldingen over gebrekkige mobiele
bereikbaarheid van 112 kunnen doen. Met deze brief informeer ik uw Kamer over
de voortgang hiervan.
In een eerste verkennende fase zijn gesprekken gevoerd met de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), de drie mobiele netwerkaanbieders (KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo) en het Ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) over de mogelijke oprichting van een centraal punt waar mensen terecht kunnen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 ervaren.
Alle partijen waarmee is gesproken zien voordelen, maar ook specifieke aandachtspunten voor het oprichten van een dergelijk centraal punt. Een belangrijk voordeel is dat er één centraal punt komt waar mensen zowel informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112, als meldingen
kunnen doen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid ervaren. Aandachtspunten zijn de zorgen dat veel meldingen over algemene mobiele netwerkdekking zullen gaan en de verwachtingen die worden gewekt met een dergelijk centraal punt, aangezien niet ieder probleem altijd kan worden opgelost. De aandachtspunten kunnen worden ondervangen door de wijze waarop het centrale punt wordt
ingericht.
Op basis van deze verkenning heb ik dan ook besloten opdracht te geven aan de RDI om een centraal informatiepunt in te richten, waar mensen terecht kunnen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 ervaren. Het doel van het informatiepunt is dat mensen informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112 en tips om zelf die bereikbaarheid te verbeteren.
Daarnaast moet er via het punt melding kunnen worden gemaakt van situaties waarin 112 mobiel onbereikbaar was. De reikwijdte van het centrale informatiepunt zal alleen de mobiele bereikbaarheid van specifiek 112 beslaan en niet mobiele bereikbaarheid in het algemeen. Verder
zal het centrale informatiepunt alleen over de mobiele bereikbaarheid van 112 gaan tot aan verbinding met de meldkamer van 112. Hoe de verbinding vervolgens binnen de systemen van de meldkamer van 112 is georganiseerd, is een ander domein en valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van J&V.
Belangrijke aspecten voor de inrichting van het centraal informatiepunt door de RDI zijn in ieder geval hoe aan meldingen passende opvolging kan worden gegeven, hoe in individuele gevallen kan worden teruggekoppeld, hoe over meldingen kan worden gerapporteerd en hoe het centraal informatiepunt kan bijdragen aan verdere beleidsmatige keuzes om de mobiele bereikbaarheid van 112 nog verder te versterken. Na een jaar zal het centrale informatiepunt worden geëvalueerd.
Ik zet in op het verder verbeteren van de mobiele bereikbaarheid van 112 door het goed laten werken van bellen via 4G (VoLTE) en bellen via Wifi. Ook met het oog op de verwachte afschakeling van 2G en 3G. Hierover heb ik uw Kamer geïnformeerd in mijn brief van 8 december 20223 en de beantwoording van vragen van het lid Dekker-Abdulaziz van 30 mei 20234.