Herbruikbare bekers zijn overal op festivals en evenementen. Maar het terugbrengen om je statiegeld te krijgen is minder lollig. De start-up Borro maakte een statiegeldsysteem met QR-codes en sleepte een extra startkapitaal binnen.
Met 350.000 euro extra kapitaal van het early-investeringsfonds Seeder Fund, de accelerator imec.istart en vier businessangels uit het Antwerpse moet Borro nog voor komend festivalseizoen lukken om de bekers op de markt te krijgen. Het geld wordt gebruikt voor meer gebruiksgemak en betere veiligheid. Er staan verder samenwerkingsverbanden op stapel met grote eventlocaties en het bedrijf gaat opschalen in binnen- en buitenland.
Herbruikbare bekers zijn overal in de evenementensector en dat betekent ook statiegeld. De wachtrijen om de bekers terug te brengen groeien echter de pan uit. Daar wil Borro met een digitale oplossing op basis van QR-codes iets aan doen.
Hoe werkt dat?
Dat werkt zo: die QR-code wordt automatisch verbonden aan de betaalkaart waarmee de bezoeker de beker koopt. Als die de beker bij vertrek in een slim inzamelpunt gooit, wordt het statiegeld meteen van het al betaalde bedrag afgehaald. De beker is gekoppeld aan een deel van het betaalkaartnummer. Een app installeren en persoonsgegevens delen is niet meer nodig.
Het idee komt van Glenn Verhaege, die in 2018 zijn eindscriptie over deze bekers schreef. Alleen was volgens hem de markt er destijds niet klaar voor. “De urgentie voor een degelijk statiegeldsysteem is veel groter nu Europa wegwerpplastic verbiedt”, zegt Verhaege tegen Knack.
“Alleen werd al snel duidelijk dat zulke systemen vrijwel nooit op grote schaal werken en al zeker niet als het om tienduizenden bekers gaat. Daarom hebben verschillende grote festivals het voorbije seizoen nog met wegwerpbekers gewerkt en hangt hen nu een grote boete boven het hoofd. Dat toont aan hoe moeilijk het is om een goede structuur op te zetten.”
Kinderziektes aanpakken
De uitrol van het statiegeldsysteem komt niet uit de lucht vallen. Twee jaar lang was Borro bezig met proefprojecten bezig om de kinderziektes aan te pakken. Een van de eerste succesvolle tests was in een voetbalstadion van een club in de eerste klasse met herbruikbare bekers bedrukt met het clublogo. Het clubbestuur dacht dat fans de bekers als souvenir zouden meenemen, maar 85 procent van de bekers kwamen weer terug.
“Het resultaat toont aan dat bezoekers geen grote incentives nodig hebben om hun gedrags te veranderen”, zegt medeoprichter Kasper Albers. “Dat is belangrijk voor de slaagkansen van zulke systemen. De meeste events werken nog altijd met manuele terugbetalingen. Dat brengt nadelen met zich, zoals fraude of extra werkdruk aan de bar. Bovendien zijn andere systemen significant duurder.”statiegeldsysteem.
Tip: Instacart maakt van boodschappen doen een speurtocht met AI-aangedreven winkelwagen