2min Ondernemen

Ikea doet overname en zet daarmee flinke stap voor online-groei

Ikea doet overname en zet daarmee flinke stap voor online-groei

De bekende Zweedse winkelketen Ikea heeft het Amerikaanse technologiebedrijf Locus overgenomen. De overname moet ervoor zorgen dat klanten hun leveringen sneller kunnen verwachten.

Wat voor bedrag er gemoeid is met de overname, is onbekend. Locus werd voor het laatst beoordeeld in 2021 en werd toen gewaardeerd op 300 miljoen dollar (258 miljoen euro). Eerder werd er al een investering gedaan van 2,2 miljard dollar door Ingka Group, de grootste franchisenemer van Ikea ter wereld en gevestigd in de Verenigde Staten. Kosten worden daar alsmaar hoger, onder andere vanwege de hoge importtarieven dankzij het beleid van president Trump en concurrentie met bedrijven als Walmart en Wayfair.

AI om de beste route te voorspellen

Locus gebruikt kunstmatige intelligentie om zo bestellingen te groeperen en routes te voorspellen. Daardoor staan bezorgers minder lang in de files en worden routes een stuk efficiënter afgelegd. Die techniek wil Ikea gaan gebruiken en dat zou op jaarbasis zo’n 100 miljoen euro besparen.

Dat plannen van rijroutes en dergelijke wordt nu nog handmatig gedaan door medewerkers van het Zweedse concern aldus Paraq Parekh, Chief Digital Officer bij Ingka Group via Reuters. Door de technologie van Locus te implementeren krijgen klanten ook meer bezorgtijden en -opties aangeboden. Tevens kun je op elk moment checken hoe het staat met de levering van je bestelling. Waarschijnlijk wordt de techniek voor het eerst getest in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Mocht het werken zoals men wil, dan kan het wereldwijd worden ingezet.

Dat alles moet zorgen voor een betere klantervaring, aldus Parekh. Locus zal onafhankelijk blijven opereren en ook de samenwerking met andere klanten dan Ikea zal blijven plaatsvinden.

Eerder verschenen op ICT Magazine: Waar zit jouw IT-afdeling? De onzichtbare ruggengraat van bedrijven

Steeds meer focus op online-verkoop

Je vindt de Ikea in tientallen landen en wereldwijd zijn er zo’n 500 vestigingen van het kenmerkende blauwgele bedrijf te vinden. Fysieke verkoop is tientallen jaren de enige mogelijkheid geweest om een kast, bank, bed of een keuken aan te schaffen, maar tegenwoordig kan dat ook veelal online.

Afgelopen vijf jaar is de focus daar steeds meer naartoe verlegd. Ook is er gekeken naar de doelgroep van het bedrijf, welke steeds meer wordt gefocust op jongeren en stedelijke shoppers. Daarom vind je Ikea-vestigingen steeds meer in stadscentra. In 2024 was 28 procent van de detailhandelsomzet bij het bedrijf afkomstig van online-aankopen, terwijl dat in 2019 nog 11 procent betrof.