3min Gadgets

Groei wereldwijde tabletverzendingen bijna 9% in eerste kwartaal

Groei wereldwijde tabletverzendingen bijna 9% in eerste kwartaal

De wereldwijde tabletverzendingen groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 8,5% op jaarbasis. Het segment bereikte daarmee 36,8 miljoen.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Canalys. Volgens het marktanalysebureau was er in alle regio’s groei in tabletverzendingen. Dit kwam voornamelijk dankzij de vernieuwingscycli van consumenten en onderwijsinstellingen.

Groot-China bleek de snelst groeiende grote regio te zijn. De sterke stijging kwam vooral van de consumentenvraag tijdens het Chinese Nieuwjaar. Dit werd zeker ondersteund door overheidssubsidies voor de detailhandel.

Apple verdedigt marktaandeel

Volgens Canalys slaagde Apple erin zijn marktaandeel te verdedigen. Toch bedreigde binnenlandse Chinese merken hun positie aan de top steeds meer. In het eerste kwartaal boekte Apple nog een groei van 14% op jaarbasis met 13,7 miljoen tabletverzendingen (iPads). Samsung verzond 6,6 miljoen exemplaren, een daling van 5,2%.

“De consumentensubsidies van de Chinese overheid, gecombineerd met kortingen tijdens het Chinese Nieuwjaar, zorgden voor een groei met dubbele cijfers in de tabletverzendingen in het eerste kwartaal”, aldus Himani Mukka, onderzoeksmanager bij Canalys. “Leveranciers die promoties afstemden op subsidieperiodes, zagen een aanzienlijke stijging in opeenvolgende segmenten, waardoor Groot-China de snelstgroeiende grote regio werd.”

Xaomi stoot Lenovo van de troon

Voor het eerst stootte Xiaomi Lenovo van de derde plaats, dankzij sterke prestaties op de thuismarkt. Dit leidde tot een jaarlijkse groei van 56% en 3,1 miljoen tabletverzendingen. Het binnenlandse merk Huawei eindigde op de vijfde plaats met 2,4 miljoen verzendingen wereldwijd.

Huawei en Xiaomi zetten volgens het marktanalysebureau hun uitgebreide tabletportfolio’s en IoT-ecosystemen in om een ​​brede consumentenbasis aan te spreken. Dit terwijl HONOR aan populariteit won met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Deze merken waren de snelst groeiende leveranciers in consumentenverzendingen in de meeste regio’s buiten China.

Elders leidde de onzekerheid rond Amerikaanse handelstarieven tot een eerste piek in verzendingen in januari. Dit was vaak nog voordat het in februari met dubbele cijfers daalde ten opzichte van de vorige maand vanwege aangekondigde vrijstellingen. Als gevolg hiervan presteerde de Amerikaanse tabletmarkt in lijn met de seizoensverwachtingen.

De tariefaankondigingen van de regering van Trump leidde volgens de analisten niet tot significante toename van de vraag, aangezien enkele dagen later veel persoonlijke elektronische producten werden vrijgesteld. Het bleek dat de belangrijkste reden voor levering van tablets in de VS de consumenten waren die apparaten wilden vernieuwen die tijdens de pandemie waren aangeschaft.

Canalys verwees naar een recente peiling en onthulde ook dat meer dan 50% van de B2B-kanaalpartners die tablets verkopen, een groei van de omzet in 2025 verwacht. De apparaten fungeren in sommige werkomgevingen steeds vaker als alternatief voor computers.

Uit een apart onderzoek bleek bovendien dat twintig procent van de deelnemers de mobiele medewerkers van hun klanten wil uitrusten met tablets. Verder merkte 17% de apparaten aan als een kosteneffectief alternatief voor traditionele pc’s voor bepaalde functies.

Tip:

  • In cybercriminaliteit speelt China op topniveau