3min Security

Fraudehelpdesk: ruim 10.5 miljoen euro schade in eerste 6 weken

Fraudehelpdesk: ruim 10.5 miljoen euro schade in eerste 6 weken

In de eerste zes weken van dit jaar is bij de Fraudehelpdesk al voor ruim 10.5 miljoen euro aan schade
gemeld. Over diezelfde periode in 2021 was dat nog ruim 3 miljoen. Dat meldt de Fraudehelpdesk in het eerste overzicht van dit jaar.

De meeste schade gaat over misbruik van een bedrijfsnaam. Het gaat dan onder meer om #CEO_fraude en neptelefoontjes namens de bank. Bij een #neptelefoontje namens de bank krijgen mensen een telefoontje van iemand die zich voordoet als #bankmedewerker maar dat niet is. Vaak is in de display van de ontvangende telefoon een bestaand telefoonnummer van de bank zichtbaar. Dat betekent dat de oplichters gebruikmaken van een techniek die #spoofing heet.

Digitale dreiging

Volgens de nepbankmedewerker is er sprake een digitale bedreiging of fraude. Degene die wordt
gebeld moet al zijn of haar geld daarom overmaken naar rekeningnummers die de oplichter
doorgeeft. Het zou gaan om ‘kluisrekeningen’, ‘veilige rekeningen’ of een variant daarop. In een enkel
geval vraagt de oplichter naar inloggegevens.

Soms weet de ‘bankmedewerker’ precies wat het huidige banksaldo en de laatste transacties zijn. In
dat geval hebben de oplichters mogelijk al toegang tot de bankrekening. Dat kan bijvoorbeeld door phishing via een nep-betaallink. Zo weten ze precies hoe een bankrekening er op
dat moment uitziet.

“Dit is echt enorm schrijnend”, zegt directeur Marloes Kolthof van de Fraudehelpdesk. “Met name ouderen zien hun vaak
moeizaam bij elkaar gespaarde centen in rook opgaan. Het kan gaan om behoorlijke bedragen. Soms
om tienduizenden euro’s, maar voor iemand met alleen een AOW is 100 euro al te veel. Wij zouden
graag veel meer middelen inzetten om ook deze kwetsbare doelgroep weerbaarder te maken. Maar
daarvoor hebben we wel meer geld nodig, en nu zien we onze jaarlijkse subsidiebijdrage juist krimpen.
Wat ons betreft moet er veel meer geld naar preventie. Dat scheelt uiteindelijk niet alleen veel geld,
maar vooral heel veel leed onder met name ouderen.”

Advies

Een bank zal hun klanten nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te
boeken of inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Als
de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot uw bankrekening, zullen zij die rekening
zelf blokkeren en daarna contact opnemen. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op
basis van een telefoontje of tekstbericht geld over.

Lees ook: