3min Personeel

Belgische IT’ers te druk met brandjes blussen om te innoveren

Weinig ademruimte voor strategische projecten

Belgische IT’ers te druk met brandjes blussen om te innoveren

Meer dan de helft van de Belgische IT-professionals krijgt extra werkdruk doordat collega’s digitaal niet zelfredzaam zijn. Vier op tien organisaties kampt wekelijks met grote IT-verstoringen. Hierdoor blijft er nauwelijks ruimte over voor strategische projecten zoals AI en automatisering.

Belgische IT-afdelingen zijn nog te vaak bezig met het blussen van brandjes. 54 procent van de Belgische IT’ers ervaart extra werkdruk door collega’s die zelf geen oplossingen zoeken bij digitale problemen. Dit blijkt uit Europees onderzoek van TOPdesk bij 6.000 IT-managers, van wie 1.000 in België.

IT’ers in een reactieve rol

Als gevolg verliezen IT’ers tijd voor andere taken. Eén daarvan is het voorkomen van toekomstige storingen. 46 procent van de IT-professionals geeft aan daar nauwelijks tijd voor te kunnen maken. Dit probleem kent echter een tweede oorzaak: vier op de tien organisaties kampen wekelijks met grote incidenten zoals systeemuitval of dataverlies. De tijd van IT’ers gaat daardoor al snel naar het oplossen van problemen in plaats van deze te voorkomen. Daar bovenop komen de kleine problemen zoals trage verbindingen of inlogissues, die zich bij 53 procent van de organisaties wekelijks en bij 12 procent zelfs dagelijks voordoen.

Opvallend is dat 47 procent van de respondenten vindt dat collega’s vaak zelf IT-incidenten veroorzaken. Daarnaast stelt 57 procent dat medewerkers de complexiteit van IT niet begrijpen. Deze digitale onkunde zorgt ervoor dat IT-teams vast blijven zitten in een reactieve rol.

IT-teams blijven door deze problemen vast zitten in een reactieve rol. Het vorm een grote rem op de werking van IT-teams, doordat er tijd verloren gaat waarin een stevige IT-infrastructuur kon worden opgezet. Precies de basis die nodig is om te innoveren, AI-toepassingen te introduceren en de digital employee experience (DEX) te versterken.

Van brandweer naar strategische partner

Om opnieuw ruimte te creëren voor strategische projecten, zien IT-teams vooral winst in betere communicatie met andere afdelingen. Volgens 79 procent kunnen incidenten sneller opgelost worden wanneer die onderlinge afstemming verbetert.

Daarnaast zetten organisaties steeds vaker in op cloudgebaseerde samenwerkingstools (37 procent), AI-gestuurde IT-support (36 procent) en zelfbedieningsplatformen (33 procent). Zulke oplossingen verhogen de digitale zelfredzaamheid én verbeteren de DEX. Waardoor IT-teams meer tijd overhouden voor strategische projecten.

Jarich Verachtert, Consultancy Manager bij TOPdesk, besluit: “Wat ons onderzoek vooral duidelijk maakt, is dat IT-teams pas echt hun toegevoegde waarde kunnen tonen wanneer ze niet constant in crisismodus zitten. Door medewerkers digitaal zelfredzamer te maken én de samenwerking tussen afdelingen te versterken, komt er ruimte vrij voor strategische projecten. Dáár ligt de toekomst van IT, niet als brandweer, maar als strategische partner.”

Lees ook: Nederland telt meer dan dubbel zoveel IT’ers als België