Digitale apparaten zoals smartphones moeten mogelijk gereguleerd worden op een manier die vergelijkbaar is met de regels voor tabaksproducten, om de groeiende negatieve impact van sociale media op de geestelijke gezondheid van jongeren te bestrijden. Dit stelt Natasha Azzopardi Muscat van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Azzopardi Muscat, directeur van landengezondheidsbeleid en -systemen bij WHO Europa, wijst op toenemende signalen dat problematisch game- en sociale mediagedrag onder adolescenten in Europa stijgt. Tijdens het Europese Gezondheidsforum in Gastein, Oostenrijk, stelde ze voor dat landen inspiratie halen uit andere gebieden van volksgezondheid, zoals de tabakswetten, die hebben geholpen schadelijke gewoonten in te perken.
Smartphones
Maatregelen die eerder succesvol waren in de regulering van tabaksproducten, zoals leeftijdsgrenzen, gecontroleerde prijzen en zelfs verboden zones, zouden mogelijk ook kunnen helpen om het overmatig gebruik van smartphones en sociale media te beperken. “Misschien moeten we nadenken over waar het gepast is om digitale apparaten te gebruiken en waar deze apparaten niet gebruikt zouden moeten worden, zoals we roken op bepaalde plekken hebben verboden,” zei Azzopardi Muscat.
Sociale media
Naast regulering benadrukt Azzopardi Muscat het belang van het onderwijzen en empoweren van kinderen en tieners. Ongeacht hun achtergrond moeten jongeren de juiste kennis en vaardigheden krijgen om de digitale wereld te beheersen, in plaats van dat deze hen beheerst.
Een recent WHO-onderzoek onder bijna 280.000 adolescenten in Europa, Centraal-Azië en Canada, liet zien dat meer dan één op de tien jongeren moeite heeft om hun gebruik van sociale media te beheersen en daar negatieve gevolgen van ondervindt. Meisjes melden dit probleem vaker dan jongens (13% tegenover 9%). Bovendien loopt 12% van de jongeren risico op problematisch gamen, waarbij jongens meer dan twee keer zo vaak getroffen worden als meisjes. Volgens Azzopardi Muscat kunnen digitale tools op een effectieve manier worden gebruikt, maar moeten we waakzaam zijn. Problematisch gebruik kan de educatieve prestaties, geestelijke gezondheid en productiviteit van jongeren op de werkvloer beïnvloeden. Daarom is het essentieel om snel actie te ondernemen en te onderzoeken welke maatregelen het beste werken.