Het Japanse Nationale Consumentenadviescentrum roept op tot ‘digitale levensplanning’ om nabestaanden te ontlasten. Onder meer door informatie te geven in het testament. Ook in andere landen klinkt deze boodschap steeds vaker.
Aanleiding is dat veel nabestaanden moeite hebben met het stopzetten van abonnementen en digitale accounts van overledenen, omdat zij geen toegang hebben tot inloggegevens. Dit leidt tot een ingewikkelde digitale erfenis. Het Japanse Centrum adviseert volgens The Register vier stappen om dit te voorkomen:
- Zorg dat familie je smartphone of computer kan ontgrendelen in geval van nood.
- Houd een lijst bij van abonnementen, gebruikersnamen en wachtwoorden.
- Noteer deze gegevens in een document dat na overlijden toegankelijk is, bijvoorbeeld een testament.
- Gebruik diensten waarmee je toegang tot accounts kunt delegeren na overlijden.
Door de toename van digitale diensten en smartphonegebruik ziet het Centrum steeds meer problemen bij het regelen van digitale nalatenschappen. Dit kan resulteren in doorlopende kosten voor diensten die niet meer worden gebruikt.
Apps zoals ‘Dead Man’s Switch’ en functies zoals de ‘legacy contact’ van Meta spelen hierop in. Deze tools maken het mogelijk om iemand toegang te geven tot accounts na overlijden. Dergelijke diensten verlichten de last voor nabestaanden, die al veel aan hun hoofd hebben tijdens het rouwproces.
Bewustwording belangrijk
Bijna 80% van de ouderen vindt het belangrijk om hun digitale nalatenschap goed te regelen. In 2018 lag dit percentage bijna 20% lager. De bewustwording rondom het thema neemt duidelijk toe. Senioren willen het vooral voor hun nabestaanden goed geregeld hebben: “Ik wil de achterblijvers niet opzadelen met problemen.”