Waymo en Toyota hebben een voorlopige overeenkomst getekend om samen te werken aan de ontwikkeling zelfrijdende auto’s. De bedrijven willen een nieuw autonoom voertuigplatform ontwikkelen en mikken op een volgende generatie voertuigen voor consumenten. Dit betekent dat de zelfrijdende technologie van Waymo in de toekomst beschikbaar komt voor consumenten. Zij kunnen zelf gebruikmaken van het voertuig of het ter beschikking stellen aan derden tegen een vergoeding.
De aankondiging volgt kort nadat Alphabet-CEO Sundar Pichai aangaf dat Waymo overweegt om robotaxi’s in de toekomst aan particulieren te verkopen. Hoewel de samenwerking nog in een verkennende fase verkeert, biedt deze overeenkomst een duidelijk pad naar de realisatie van die ambitie.
Waymo beschikt over geavanceerde zelfrijdende technologie, terwijl Toyota ’s werelds grootste automaker is met een goede reputatie voor betrouwbare auto’s. De combinatie van deze expertises kan een doorbraak betekenen voor de markt van persoonlijke zelfrijdende auto’s.
Toekomst van persoonlijke autonome mobiliteit
In een gezamenlijke verklaring geven de bedrijven aan dat dit een eerste stap is en de samenwerking zich zal blijven ontwikkelen. Gesprekken over de verder invulling naar de toekomst toe lopen nog. Deze voorzichtige formulering duidt erop dat beide partijen nog onderzoeken hoe ze hun krachten het best kunnen bundelen.
Waymo’s co-CEO Takedra Mawakana zegt hierover: “We kijken ernaar uit om deze strategische samenwerking te verkennen, hun voertuigen in onze vloot op te nemen en de magie van Waymo’s autonome rijtechnologie naar Toyota-klanten te brengen.”
Momenteel bestaat de Waymo-vloot van robotaxi’s, actief in San Francisco, Los Angeles, Phoenix en Austin, uit Jaguar I-Pace voertuigen voorzien van camera’s, ultrasone sensoren en LIDAR-technologie. Waymo had vorig jaar zomer 100.000 wekelijkse betaalde ritten en heeft deze in maart 2025 verdubbeld naar 200.000, wat aantoont dat er toenemende vraag is naar autonome vervoersdiensten.
Concurrentie neemt toe
De markt voor zelfrijdende auto’s zal wel competitiever worden. Tesla heeft plannen aangekondigd om ook te beginnen met de verkoop van robottaxi’s aan klanten en test momenteel een autonome taxidienst in Austin en rond San Francisco. Tesla zou naar verluidt vanaf 2026 een volledig autonome Cybercab-voertuig willen gaan produceren.
Naast Tesla zijn er meer spelers in deze markt, zoals General Motors’ Cruise dat na een ongeval vorig jaar voorzichtig terugkeert op Amerikaanse wegen, en Amazon’s Zoox dat tests uitbreidt met voertuigen zonder stuurwielen en pedalen.
Ook in Europa zien we ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Zo werd in Berlijn de eerste 12-meter lange zelfrijdende streekbus uit Groningen gepresenteerd, uitgerust met autonome techniek van het Nederlandse bedrijf robotTUNER.
Onduidelijk tijdspad
Het is nog onduidelijk wanneer we de eerste Toyota-voertuigen met Waymo-technologie kunnen verwachten of onder welke merknaam deze op de markt zullen komen. De samenwerking lijkt in eerste instantie gericht op het toevoegen van Toyota-voertuigen in de Waymo-vloot en het ontwikkelen van een nieuw platform voor persoonlijke zelfrijdende auto’s.
Met de groeiende acceptatie van robotaxi-diensten en de technologische vooruitgang in autonome systemen lijken we steeds dichter bij een toekomst waarin zelfrijdende auto’s gemeengoed worden – zowel als dienst als in persoonlijk eigendom.