De Belgische start-up Semactic heeft investeringsgeld binnengehaald om zichzelf sterker te positioneren in de markt van SEO-optimalisatie. Het zal daarvoor investeren in nieuwe trends zoals AI.
Semactic werd opgericht in 2020 als dienst om bedrijven beter te laten scoren in zoekresultaten door middel van SEO-optimalisatie. Enkele van de klanten zijn Daikin en Oxfam.
Aanpassen aan nieuwe zoeken
De kneepjes van het vak voor SEO-optimalisatie zijn de laatste tijd onderhevig aan veranderingen door de opkomst van AI. Zo zijn er nieuwe mogelijkheden gekomen die het traditioneel zoeken veranderen en zoekvragen volledig laten beantwoorden door een AI-chatbot.
Tip! ChatGPT nu met zoekmachine alternatief voor Google
Op dergelijke trends moeten diensten voor SEO-optimalisatie zich voorbereiden. Semactic geeft aan van plan te zijn zelf AI te integreren in het platform. Eén van de opkomende concepten waarop het bedrijf zichzelf zal moeten voorbereiden is GEO dat staat voor Generative Engine Optimization. Deze techniek optimaliseert websites om zo goed mogelijk te scoren in AI-zoekresultaten.
Kevin Coppens, één van de oprichters van Semactic, geeft aan welke stappen het bedrijf neemt om zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit. “We zien deze veranderingen als een groeikans in een markt die geleidelijk volwassen werd en nu wordt verstoord. Vandaag richten we onze ontwikkelingen op innovatie voor marketingteams. Bijvoorbeeld, tegen het einde van het jaar zal Semactic in staat zijn om merkvermeldingen door ChatGPT te monitoren. In de nabije toekomst zullen we ook een lijst van taken kunnen genereren die specifiek zijn voor ChatGPT, zoals we dat momenteel al doen voor Google.”
Half miljoen
In de recente investeringsronde heeft Semactic zich kunnen verzekeren van 500.000 euro kapitaal. Investeringen kwamen van InvestBW, enkele private investeerders en van eerdere investeerders zoals imec.istart en imec’s business accelerator.
Het bedrijf maakt zich klaar om het klantenbestand de komende twee jaar fors uit te breiden. Een deel van het investeringsgeld zal dan ook worden gereserveerd om de go-to-market-strategie in Frankrijk en Duitsland te verfijnen. Tegen 2026 wil Semactic 250 klanten bedienen, terwijl er vandaag 40 klanten van de diensten gebruikmaken.
Lees meer: AI-aanbevelingen Google bevoordeelen advertenties grote winkels