De verwachtingen en behoeften van de consument met betrekking tot het internet veranderen. Naast snelheid en betrouwbaarheid groeit de behoefte aan beveiliging en duurzame oplossingen.
Duurzaamheid blijkt een belangrijke factor bij de keuze van de consument, 72% van de Nederlandse respondenten is bereid meer te betalen voor een internetaansluiting met een lagere CO2-uitstoot.
Nederlandse consumenten vinden digitale veiligheid belangrijk, maar uitgebreide beveiligingsmaatregelen worden minder vaak toegepast.
Internet als kritische infrastructuur
Dit blijkt uit een recente Cisco Broadband Survey. Hiervoor interviewde men ruim 1500 Nederlandse respondenten. Opmerkelijk is dat 88% van de Nederlandse respondenten van mening is dat internet deel uitmaakt van de kritische nationale infrastructuur. Dit illustreert de noodzaak voor de technologische industrie om op deze veranderingen te reageren. En om de reis naar een duurzamer en veiliger internet te versnellen.
Investeren in duurzaam internet
Uit het onderzoek van Cisco blijkt dat 65% van de consumenten in de EMEA-regio zich zorgen maakt over de CO2-impact van hun internet, terwijl dat in Nederland slechts 44% is. Daarnaast heeft 28% van de Nederlanders nog nooit gehoord van ‘groen internet’. En waar jongeren in de EMEA-regio tussen 18 en 24 jaar zich het meeste zorgen maken over de duurzame wereld (73%), zijn dat in Nederland mensen boven de 55 jaar (64%). Opvallend is dat een groot percentage van de EMEA-consumenten (77%) en Nederlandse consumenten (72%) wel bereid is om meer te betalen voor duurzamer internet. Meer dan één op de vier Nederlanders (27%) is zelfs bereid om een toeslag van meer dan 20% te betalen.
Cybersecurity blijft topprioriteit
Naast de groeiende bezorgdheid over het milieu, brengt de opkomst van hybride werken en de vervaging tussen het professionele en persoonlijke leven van werknemers, nieuwe risico’s met zich mee. Ondanks het feit dat veel mensen het internet gebruiken voor werk- en bankzaken, blijkt uit het onderzoek dat wachtwoorden nog steeds de meest gebruikte methode zijn (50%) waarmee respondenten in Nederland hun thuisnetwerken en apparaten beveiligen.
Slechts 20% maakt gebruik van meer uitgebreide beveiligingsmaatregelen, zoals het inschakelen van de firewall van hun router (28%), het controleren van hardware- en software-updates (27%), het inschakelen van netwerkversleuteling (22%) of het gebruik van een VPN (21%). Hoewel beveiliging een belangrijke rol speelt, blijkt uit het onderzoek dat consumenten bij het kiezen van een nieuw internetpakket de hoogste prioriteit geven aan de snelheid van het internet (42%). Beveiliging volgt op een goede tweede plaats (32%).
Digitaal verbonden toekomst
Naarmate het aantal IoT-apparaten exponentieel stijgt, groeit de behoefte aan meer bandbreedte en verwerkingskracht om alle gegenereerde gegevens te kunnen analyseren. Volgens het onderzoek is er geen teken dat dit zal vertragen. Consumenten omarmen juist massaal de verschuiving naar een ‘slimmer’ digitaal leven. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (53%) gaf aan positief te staan tegenover nieuwe manieren om hun huis en hun leven op het internet aan te sluiten, waarbij een meerderheid van de Nederlanders hun thuis entertainment (88%), energieverbruik (85%), beveiliging (77%), gezondheidsmonitors (76%) en de verwarming (75%) digitaal heeft aangesloten of verwacht dat te gaan doen.
Dit alles ondanks het feit dat een meerderheid (63%) aangeeft dat de sterk toegenomen levensonderhoudskosten de manier waarop ze geld uitgeven aan digitale diensten heeft veranderd. 21% is overgestapt op een goedkoper internetpakket en 16% heeft een of meerdere streamingdiensten opgezegd.