In alle sectoren is een enorm tekort aan technisch personeel. Daarom deed KPN deze week mee aan Girls’ Day en gaf 300 scholieren een kijkje in de keuken. Zij maakten kennis met de wereld van IT en techniek. Ze leerden bijvoorbeeld ethisch hacken, kabels trekken voor een internetverbinding, wifiwachtwoorden aanpassen en verlichting laten communiceren met het internet.
Verschillende locaties
Op verschillende KPN-locaties organiseerde het bedrijf activiteiten waar jongeren de techniek induiken. Ze kregen een rondleiding krijgen, leerden wat KPN te bieden heeft en verschillende (vrouwelijke) medewerkers spreken. Voor het eerst in de geschiedenis van Girls’ Day ontving een aantal bedrijven, waaronder KPN, juist ook jongens. De IT- en techniekbranche heeft een enorm tekort aan technisch personeel en KPN wilde op Girls’ Day zowel meiden als jongens enthousiasmeren voor werken in de techniek.
Technische studie
Marieke Snoep, directeur zakelijke markt en lid van de Raad van bestuur bij KPN, is aanwezig in Amsterdam waar scholieren verlichting laten communiceren met het internet. Zij onderstreept het belang van Girls’ Day: “In Nederland hebben we veel mensen nodig met een technische achtergrond. In eerste instantie gaat dat om zowel mannen als vrouwen. Daarbij zien we dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de techniek al start in het onderwijs. Ik heb zelf een technische studie gedaan en ik was vaak de enige vrouw in de collegezaal. Ik heb altijd gewerkt in telecom en IT en weet hoe leuk het is om met techniek bezig te zijn.”
Achterstand bij meiden
Meiden kiezen nog altijd veel minder vaak dan jongens voor doorleren of werken in bèta, techniek of IT. In totaal werkt 16% van de Nederlandse vrouwen in de digitale- en IT-sector blijkt uit cijfers van VHTO, expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT.
Girls’ Day is een initiatief van VHTO, expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT en koppelt scholen en bedrijven aan elkaar.