De huisartsencoöperatie West-Brabant (HCWB) kiest als eerste regionale huisartsenorganisatie voor digitale triage met AI (artificial intelligence). Afgelopen jaar deden enkele leden van Huisartsencoöperatie West-Brabant al een proef met deze digitale triageoplossing. De bedoeling is dat het project uiteindelijk in de hele regio gaat draaien.
De patiënt die voorheen de praktijk belde en overleg had met de assistente, vult nu eerst
een digitaal intakeformulier in. Na ontvangst bepaalt de assistente of er een (bel)-
afspraak nodig is of dat een email of sms naar de patiënt voldoende is om advies te geven. Met dit
digitale hulpmiddel wil HCWB de huisartsen in de regio ontzorgen en ondersteunen. Om zo de
werkdruk van de huisartsenpraktijken te verminderen.
Positief
Uit de proef bleek eerder al dat het positief werkte. Adrie Vincenten, huisarts-praktijkhouder bij Huisartsenpraktijk Westrand in Roosendaal vertelt waarom zij hebben meegedaan. “Wij hebben besloten om gebruik te maken van de slimme triageoplossing om te zorgen dat wij minder worden gebeld in de middag. Met een verminderde telefoondruk is het mogelijk dat de assistentes een eigen spreekuur draaien, terwijl we door middel van de oplossing even goed bereikbaar blijven als voorheen.”
Uit de proef bleek dat zowel patiënten als deelnemende praktijken de proef positief beoordelen. Huisartsenpraktijken die nog niet zijn aangesloten, kunnen deze aansluiting in de komende maanden krijgen. Dit gaat stap voor stap. Bij het in gebruik nemen van deze toepassing ondersteunt HCWB bij de adoptie van deze nieuwe technologie in de praktijk.
Vervolgstappen
De patiënt benadert de huisarts via het patiëntenportaal, waarna de triageoplossing start.
De patiënt krijgt dan een aantal vragen en afhankelijk van de antwoorden aanvullende vragen. De praktijk krijgt deze vragen inclusief de antwoorden en een aantal mogelijke diagnoses binnen in een portaal. Op basis hiervan bepaalt de assistente welke vervolgstappen er nodig zijn, bijvoorbeeld inplannen van een afspraak of belafspraak of eventueel een zelfzorgadvies. De communicatie met de patiënt verloopt in dat geval via een ingebouwde sms-of e-mailmodule.
Hierdoor kan zowel de assistente als de patiënt eenvoudig reageren zonder dat er direct telefonisch
contact nodig is. Het voordeel voor de patiënt is dat deze op ieder tijdstip dat het uitkomt, contact kan leggen met de praktijk.
De assistente beoordeelt de digitale formulieren tijdens de reguliere werktijden. Er is hierdoor minder telefonische druk in de praktijk. Dat zorgt dat de assistente meer tijd overhoudt voor de patiënten die het telefonisch contact wel nodig hebben en om aanvullende spreekuurtaken vorm te geven. Ook zorgt de triage dat er al meer informatie beschikbaar is voor het spreekuur. Dit levert tijdswinst op voor zowel de assistente als de huisarts.
De proef van afgelopen jaar met de digitale triage gaf zoveel vertrouwen, dat Huisartsencoöperatie
West-Brabant deze digitale triage nu geleidelijk in de hele regio uitrolt. Directeur Martijn Kilsdonk,
“Digitalisering is nodig om de druk op de huisartsenzorg in onze regio te verlagen. Digitale
oplossingen zijn altijd ondersteunend aan de persoonlijke huisartsenzorg die voor al onze inwoners
bereikbaar moet blijven.