Skip naar content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" indicates required fields

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Home » Nieuws » Klantervaring » Honderden bedrijven hebben recht op merknaam ‘X’
2min Klantervaring

Honderden bedrijven hebben recht op merknaam ‘X’

Redactie ICT-Magazine28 juli 2023 10:1828 juli 2023 10:18
Honderden bedrijven hebben recht op merknaam ‘X’

Honderden bedrijven, waaronder techreuzen Microsoft en Meta (moederbedrijf van onder andere Facebook), zouden rechten hebben op de merknaam ‘X’. Dat zegt een handelsmerkadvocaat tegen persbureau Reuters.

Op zich brengt dat het nieuwe Twitter niet in acuut gevaar, maar het kan wel het startpunt zijn voor een serie fikse aanklachten en rechtszaken. Want volgens de advocaat zijn er alleen al in de Verenigde Staten rond de 900 bedrijven en andere instellingen die recht kunnen hebben op het symbool X.

Een van de grootste daarvan is Microsoft, die al sinds 2003 een handelsmerk heeft met een X en dat gebruikt voor een informatieplatform rond spelconsole Xbox. Verder heeft Meta een x-je die ze gebruiken op hun zowel hun sociale mediakanalen als eigen software.

Claimen

Vooral de twee techreuzen zouden Twitter-eigenaar Elon Musk willen aanklagen voor oneigenlijk gebruik van de merknaam X. Of dat succesvol is, blijft wel twijfelachtig omdat aanspraak maken op een handelsmerk met alleen de letter X lastig is. Een rechter kan zo’n klacht bijvoorbeeld alleen toekennen als de merknaam verwarring kan opleveren voor gebruikers. De X is ook nog eens een symbool dat je voor meerdere dingen kunt gebruiken en is daardoor lastig om exclusief te claimen.

Dat is anders voor het logo dat het ex-Twitterplatform momenteel gebruikt, maar ook hier geldt de bepaling dat het verwarrend kan zijn voor gebruikers. Dat is bijvoorbeeld het geval als in eenzelfde sector vergelijkbare logo’s bestaan.

Wat er gaat gebeuren is overigens nog niet duidelijk, omdat nog niemand een officiële reactie heeft gegeven op de kwestie rond het nieuwe handelsmerk van Musk. Het nieuwe merk en logo bestaan sinds deze maandag. In plaats van het blauwe vogeltje zagen bezoekers sindsdien het logo van X. Wie nu twitter.com intikt komt automatisch terecht op  X.com. De functies van het platform zijn verder het zelfde. Musk heeft al wel laten weten dat ook daarin veranderingen komen.

Lees ook:
  • Open brief: las pauze in voor geavanceerde AI
  • Formele compliance het belangrijkst en vaak niet goed geregeld

Tags:

App / bedrijfslogo / compliance / Digitale transformatie / Elon Musk / Facebook / handelsmerk / Innovatie / internet / Juridisch / merkenrecht / merknaam / Meta / Microsoft / online / rechtszaak / sociale mediakanalen / Strategie / techreuzen / Twitter / Xbox

Keuze van de redactie

Team.blue koopt Spaanse e-factureringsspecialist B2Brouter

Team.blue versterkt zijn positie in het veld van e-facturatie met de ...

Cybersecuritycultuur is niet maakbaar

Zo kun je weerbaarheid wél versterken

Belgische bedrijven omarmen en vrezen voor AI in security

AI zit bij zeven op de tien Belgische bedrijven al ingebakken in de c...

My Precious Data: Internationale blik op cybersecurity met Luis Corrons

Gebruikers enkel beschermen is niet genoeg

Techzine.tv

Unlocking efficiency with Joule: SAP's AI-powered business assistant

Unlocking efficiency with Joule: SAP's AI-powered business assistant

Accelerating SAP Adoption with AI: Interview with Thomas Pfiester at SAP Sapphire

Accelerating SAP Adoption with AI: Interview with Thomas Pfiester at SAP Sapphire

What does HPE Financial Services do?

What does HPE Financial Services do?

HPE's rise as a credible virtualization player started with Morpheus acquisition

HPE's rise as a credible virtualization player started with Morpheus acquisition

Lees meer over Klantervaring

De miljardenschade van falende software
Topartikel

De miljardenschade van falende software

Waarom twee derde van bedrijven op een uitval wacht

William Visterin 10 juni 2025
Windows 11 haalt Windows 10 wereldwijd in
Topartikel

Windows 11 haalt Windows 10 wereldwijd in

In Benelux liggen de kaarten anders voor Windows 11

William Visterin 4 juli 2025
Adobe lanceert AI-agents voor klantbeleving en marketing

Adobe lanceert AI-agents voor klantbeleving en marketing

Adobe heeft de algemene beschikbaarheid aangekondigd van AI-agents die bedrijven helpen klantbeleving en mark...

Laurens van Aggelen 11 september 2025
Studie van 1,5 miljoen gesprekken onthult wie ChatGPT gebruikt en waarom

Studie van 1,5 miljoen gesprekken onthult wie ChatGPT gebruikt en waarom

Een grootschalige analyse van 1,5 miljoen ChatGPT-gesprekken, uitgevoerd door OpenAI in samenwerking met Harv...

Laurens van Aggelen 2 dagen geleden

Experts aan het woord

Van hiërarchie naar ecosysteem: hoe mens en AI samen bouwen aan een duurzame toekomst

Van hiërarchie naar ecosysteem: hoe mens en AI samen bouwen aan een duurzame toekomst

AI wordt vaak gezien als een bedreiging voor banen of als iets dat be...

Uitbesteding: wanneer vragen IT-managers om hulp?

Uitbesteding: wanneer vragen IT-managers om hulp?

Sneller digitaal groeien, grip krijgen op je IT-omgeving en AI slim inzetten voor je klanten?

NIS2, skills-krapte en groeiende risico’s: het SOC als logische stap voor elke KMO 

Anno 2025 zijn veel Belgische KMO’s digitaal volwassen en zijn het ...

10 tips om netwerkbedreigingen te voorkomen

In een wereld waar cyberaanvallen steeds geavanceerder worden, is net...

Tech calendar

VeeamON Tour 2025

18 September 2025 Driebergen-Rijsenburg

IT Arena

26 September 2025 Lviv, Ukraine

National 6G Conference

7 October 2025 Delft

Innovation Week 2025

9 October 2025 Prague

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

ICTMagazine.be

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
All rights reserved.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring