3min Security

Eén op de vijf bedrijven slachtoffer van een beveiligingsincident

Eén op de vijf bedrijven slachtoffer van een beveiligingsincident

Hoewel bijna alle bedrijven beweren dat ze maatregelen nemen om hun IT-netwerk te beveiligen, heeft meer dan één op vijf recent een beveiligingsincident meegemaakt. Dat blijkt uit de laatste resultaten van de enquête over gebruik van ICT en e-commerce in bedrijven

De cijfers komen van Statbel, het Belgische statistiekbureau. De Statbel-enquête is onderdeel van een Europees onderzoek en onthult belangrijke trends in de toepassing van ICT en artificiële intelligentie (AI) door Belgische bedrijven. Uit de Belgische cijfers blijkt ook dat het aantal vergaderingen op afstand en het aantal IT-opleidingen sterk groeit. E-commerce wordt steeds belangrijker en is nu goed is voor meer dan een kwart van de totale bedrijfsomzet. Tegelijkertijd neemt ook het gebruik van artificiële intelligentie (AI) flink toe, maar op een ongelijke manier.

Beveiliging van de IT-infrastructuur is een uitdaging waar bijna elk bedrijf zich bewust van is. 96,1% van hen gebruikt minstens één ICT-veiligheidsmaatregel. Slechts 40,3% van de bedrijven beschikt echter over documenten over maatregelen, praktijken of procedures over ICT-veiligheid. Dit percentage is veel hoger voor bedrijven met meer dan 250 werknemers: 88,1%.

Ondanks deze maatregelen verklaart 22,3% van de bedrijven dat ze minstens eenmaal een probleem ondervonden door een ICT-beveiligingsincident in 2023. Dan waren de ICT-diensten bijvoorbeeld  onbeschikbaar, gegevens corrupt of vernietigd of vertrouwelijke gegevens gelekt. Deze problemen troffen zelfs 36,2% van de grote ondernemingen.

Gebruik van vergaderingen op afstand en ICT-opleidingen

In 2024 organiseerde 70,1% van de bedrijven vergaderingen op afstand. Dit kwam overeen met een stijging van 10% ten opzichte van 2022. Dat aandeel loopt op tot 97,2% voor grote ondernemingen (met meer dan 250 werknemers). Toegang op afstand tot e-mails en andere berichtensystemen is mogelijk in 93,8% van de ondernemingen met 10 of meer werknemers en in alle grote ondernemingen.

Meer dan drie op de tien bedrijven heeft opleidingen georganiseerd om de ICT-vaardigheden van personeel te ontwikkelen (36,8%). Dat is een stijging van 12% ten opzichte van 2022. Voor bedrijven met meer dan 250 werknemers is dit cijfer stabiel gebleven ten opzichte van 2022, op 87,4%. De grootste stijging zat bij bedrijven met 50 tot 249 werknemers (+11%).

Hoewel 29,1% van de bedrijven met 10 of meer werknemers en 89,5% van de grote ondernemingen ICT-specialisten in dienst heeft, blijft het moeilijk om ze aan te werven. 9,1% van de bedrijven gaf aan dat ze een moeilijk in te vullen vacature voor ICT-specialisten hadden in 2023. Dit percentage stijgt zelfs tot 47,5% voor grote ondernemingen.

E-commerce goed voor meer dan een kwart van de omzet

Meer dan een kwart van de bedrijven ontving bestellingen via websites of apps. Dit aandeel bedraagt één op twee voor ondernemingen met meer dan 250 werknemers. Het aandeel van e-commerce in het totale omzetcijfer steeg met 2,2 procentpunten ten opzichte van het voorgaande jaar, van 26,6% naar 28,8%. Slechts 5% van de bedrijven genereerde echter meer dan 50% van hun omzet uit online verkoop.

Een kwart (24,7%) van de bedrijven gebruikt ten minste één van de technologieën van artificiële intelligentie (AI). Dit is een stijging van 10,9% ten opzichte van vorig jaar. De grootste stijging kwam van bedrijven met meer dan 250 werknemers, waar het gebruik van AI steeg van 47,9% naar 66,3%. Personeel gebruikt artificiële intelligentie voornal om taal te analyseren of genereren en om workflows of beslissingsondersteuning te automatiseren.

Twee derde van de bedrijven overwoog nog helemaal niet om technologieën voor artificiële intelligentie te gebruiken (66,2%). Maar ook hier is er verandering op til, aangezien nog 80,1% van de bedrijven dit nooit overwoog in 2023.

Tip: