DPG Media, bekend van onder meer HLN.be en De Morgen, introduceert mogelijk een nieuw betaalmodel waarbij gebruikers zonder cookies een maandelijkse vergoeding van 3,99 euro betalen. Het mediabedrijf test als eerste in België het zogenoemde pay-or-consentmodel, dat wereldwijd al door grote mediagroepen wordt toegepast.
Cookies
Cookies zijn kleine programma’s die informatie verzamelen over gebruikers, zoals locatie, apparaat en surfgedrag. Deze gegevens worden gecombineerd met vrijwillig verstrekte informatie, zoals accountgegevens, om advertenties beter af te stemmen op gebruikers. Volgens de Europese privacywetgeving (GDPR) mogen cookies alleen worden geplaatst met toestemming van de gebruiker. Om inkomstenverlies door weigeringen te compenseren, introduceren steeds meer onlineplatformen een betaaloptie voor toegang zonder cookies. In landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is dit model al gangbaar, met prominente voorbeelden zoals Le Monde en Bild.
Proef
DPG Media experimenteert nu voorzichtig met dit concept. Bij een klein aantal bezoekers van DPG-websites verschijnt een pop-up met de keuze: “Geef toestemming of betaal voor toegang”. Gebruikers die kiezen voor de betaaloptie krijgen voorlopig geen betalingsmogelijkheid, maar meer uitleg over de test en toegang tot een cookievrije versie van de website. Volgens woordvoerster An Goovaerts is het een proef op zeer beperkte schaal. “We onderzoeken hoe onze gebruikers reageren en hoe we onze sites kunnen verbeteren”, aldus Goovaerts.
Juridische en ethische vragen
Het pay-or-consentmodel stuit echter op juridische en ethische vragen. Critici betwijfelen of toestemming echt vrijwillig is wanneer betalen het enige alternatief is. Zo toonde de European Data Protection Board (EDPB) zich sceptisch over een vergelijkbaar model van Meta (Facebook, Instagram). Hoewel het EDPB benadrukt dat gegevensbescherming geen betaaloptie mag worden, liet het orgaan ruimte voor interpretatie. Digitale diensten hoeven immers niet gratis te zijn, mits gebruikers een gelijkwaardig alternatief krijgen aangeboden.
De discussie over cookies is extra actueel in het Belgische medialandschap. In september kreeg Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard, zware boetes voor incorrect gebruik van cookiebanners. Dit benadrukt de urgentie voor mediabedrijven om nieuwe modellen te ontwikkelen, zoals DPG’s innovatieve maar omstreden proef.