ChatGPT genereert 52 procent minder websiteverkeer in één maand

ChatGPT genereert 52 procent minder websiteverkeer in één maand

Het aantal bezoekers dat via ChatGPT naar externe websites doorklikt, is in een maand tijd met 52 procent gedaald. Dat blijkt uit een analyse van Josh Blyskal van Profound, die meer dan een miljard ChatGPT-verwijzingen en een miljoen daadwerkelijke websitebezoeken onderzocht. De daling begon al eind juli en treft uiteenlopende sectoren.

Grote verschuiving in citaties

Opvallend is dat enkele platformen juist aanzienlijk meer zichtbaarheid krijgen. Reddit-verwijzingen stegen sinds 23 juli met 87 procent en vertegenwoordigen inmiddels meer dan tien procent van alle citaties in ChatGPT. Ook Wikipedia herstelde zich sterk met een stijging van 62 procent sinds het julidieptepunt en claimt nu bijna 13 procent marktaandeel. Samen met TechRadar zijn deze drie websites goed voor 22 procent van alle citaties, een toename van 53 procent in slechts een maand.

Websiteverkeer

De cijfers laten zien dat ChatGPT steeds meer leunt op een beperkt aantal ‘antwoord-eerst’-bronnen zoals Reddit en Wikipedia. Traditionele merken en bedrijfswebsites verliezen hierdoor zichtbaarheid én miljoenen potentiële kliks. Voor organisaties die afhankelijk zijn van organisch verkeer kan dit grote impact hebben op hun bereik en conversies.

Geen GPT-5-effect

Volgens Blyskal hangt de verschuiving niet direct samen met de lancering van GPT-5 op 7 augustus. De consolidatie van citaties begon al weken eerder. Hij vermoedt dat OpenAI handmatig het achterliggende zoeksysteem heeft aangepast om bronnen die direct bruikbare antwoorden geven, zwaarder te laten meewegen.

Gevolgen voor merken

Uit Blyskals analyse blijkt dat content die vooral gericht is op conversie – zoals ‘plan een demo’ – minder kans maakt om geciteerd te worden. Platforms die vragen rechtstreeks beantwoorden, winnen vanzelf terrein. “De citatiekansen zijn enorm voor merken die bereid zijn om van conversie-gedreven naar antwoord-gedreven content te verschuiven”, aldus Blyskal.

Conclusie

De experimenten van OpenAI met citatiebronnen veroorzaken grote schommelingen in websiteverkeer. Voor bedrijven betekent dit dat alleen het bieden van duidelijke, informatieve antwoorden nog toekomstbestendig is. Wie geen echte antwoorden levert, loopt het risico helemaal uit de ChatGPT-resultaten te verdwijnen.