Wobby zet AI in om het proces van online informatieverzameling te versnellen. Daar zijn wel meer tools voor te vinden op de markt, maar de betrouwbaarheid van de bronnen zou Wobby een unieke positie geven. Het potentieel van de tool wordt nu gevalideerd door een seed-investeringsronde waar 1,1 miljoen euro in werd opgehaald.
Aan de investeringsrond namen twee fondsen deel die de roots delen met de AI-tool: België. Het gaat om imec.istart en het Belgisch-Nederlandse fonds Shaping Impact Group dat geld investeerde vanuit SI3. Een internationaal fonds toonde ook interesse, namelijk V-Ventures uit Amerika.
Klein team, wereldwijde impact
Gezien het kleine team, bestaande uit zeven medewerkers, is het des te opmerkelijker welke wereldwijde impact Wobby reeds heeft. In Amerika mocht het reeds met de overheid rond de tafel zitten om te spreken over transparantie en open data. Commerciële activiteiten in die regio moeten binnenkort volgen, zegt mede-oprichter Nathan Tetroashvili.
Het geld uit de seed-investeringsronde zal voor dichterbij huis worden gebruikt. “Dankzij deze nieuwe investeringsronde kunnen we onze marketingactiviteiten in Europa verder versnellen”, stelt Tetroashvili. Een pilootproject in het VK loopt al en de tool heeft proefgebruikers uit nog eens 73 verschillende landen.
Desinformatie tegengaan
Wobby verzamelt, analyseert en rapporteert data met behulp van AI. Belangrijker nog is dat die data feitelijk correct is. Dat ligt ook nauw aan het hart van mede-oprichter en CEO Amra Dorjbayar, voormalig onderzoeksjournalist bij VRT. Tetroashvili komt uit hetzelfde vak en was datajournalist bij VRT. Beiden bouwden nog mee aan deCheckers, het Vlaams factcheckplatform dat mensen in de digitale wereld helpt hun weg te vinden tussen bewijs en gerucht.
Dit verleden maakt dat zij perfect begrijpen met welke uitdagingen kenniswerkers worden geconfronteerd. “Kenniswerkers worden vandaag geconfronteerd met een overvloed aan informatie en tools, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste bronnen te vinden en hun werk efficiënt te organiseren”, zegt Dorjbayar.
De efficiëntie toont zich in de cijfers. Volgens het bedrijf besparen kenniswerkers tot 75 procent van hun tijd op onderzoek, analyse en contentproductie door inzet van Wobby. Onder kenniswerkers vallen overigens niet alleen journalisten, maar ook beleidsmakers en bedrijfsanalisten.
Het team van Wobby. Bron: Wobby
Lees ook: Negeren van de voordelen van GenAI is ook een risico