ACM spreekt webshops aan om misleidende countdowntimers

ACM spreekt webshops aan om misleidende countdowntimers

Tientallen webshops moeten stoppen met misleidende countdowntimers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na een geautomatiseerde controle van duizenden webshops deze webshops op hun gedrag aangesproken.

Deze webshops zetten naast een aanbieding een klokje dat aftelt, een countdowntimer. Als de tijd om is, zou de aanbieding niet meer geldig zijn. Dat is bij deze webshops niet het geval. De aanbiedingen blijven gewoon. Consumenten worden met een timer onder druk gezet om sneller over hun aankoop te beslissen dan ze misschien willen. Als de aanbieding niet tijdelijk is, is dit misleiding van consumenten en verboden.

Onderzoek

Het gaat om webwinkels die zich richten op Nederlandse consumenten en honderden countdowntimers. Bijvoorbeeld: ‘U hebt nog 3 uur om van deze aanbieding te profiteren’. Het gebruik van times op zich is niet verboden, maar dan moet de timer wel kloppen. Het aanbod is beperkt beschikbaar en verdwijnt als de timer afloopt. In 41 gevallen zag de Autoriteit dat het aanbod na afloop van de timer nog gewoon voor dezelfde prijs beschikbaar was. En zelfs dat er een nieuwe timer startte met hetzelfde of zelfs een beter aanbod. Dat mag niet.

De ACM heeft de Leidraad bescherming online consument gemaakt. Die helpt ondernemers bij de toepassing van de regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. Eén van de onderdelen daarvan is het vermijden van zogenaamde ‘dark patterns’. Dat zijn technische en gedragsbeïnvloedende technieken waardoor consumenten verleid worden een aankoop te doen die niet in hun voordeel is. Dat kunnen behalve countdowntimers ook de vormgeving van websites zijn. Ook vooraf ingevulde opties zijn niet altijd in het belang van de consument.

Lees ook: