Skip naar content
ICT/Magazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICT/Magazine Nederland
  • ICT/Magazine België
  • Techzine Europe
  • Techzine Nederland
ICT/Magazine

"*" indicates required fields

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Home » Expert bijdragen » Klantervaring » Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management
3min Klantervaring

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

Logo van SAP met witte letters op een blauwe achtergrond met kleurverloop.
SAPGuest expert4 november 2024 13:094 november 2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden nieuwe data, of het nu gaat om passagiers- en cargoboekingen of de uitvoering van vluchten. Deze data bieden waardevolle inzichten die de luchtvaartmaatschappij helpen efficiënt en effectief te opereren en zijn klanten beter te bedienen.

Denk aan predictive maintenance, waarbij op basis van historische en realtime data wordt voorspeld welke onderdelen van een vliegtuig mogelijk defect raken. Hierdoor kunnen storingen worden voorkomen en blijft het netwerk van vluchten zo stabiel mogelijk. Ook kan de luchtvaartmaatschappij met behulp van data de reiservaring van klanten verder optimaliseren en personaliseren.

Zware taak voor data-analisten en -scientists

Het beheren van grote hoeveelheden data brengt complexe uitdagingen met zich mee. Het is essentieel om te weten welke data beschikbaar zijn voor verschillende afdelingen, waar deze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor eigenaarschap en datakwaliteit. “Onze data analisten en scientists besteden momenteel een groot deel van hun tijd aan het zoeken naar antwoorden op deze vragen”, zegt Marjolein Daeter, Product Owner Data Management bij KLM.

Die antwoorden zijn niet alleen nodig om waarde te kunnen halen uit data. Het is ook van cruciaal belang dat de data en het gebruik voldoen aan wet- en regelgeving.

Metadata doorzoekbaar gemaakt

SAP-partner Collibra biedt hier een SaaS-oplossing voor. Met de data catalog die Air France-KLM aan het ontwikkelen is, kunnen medewerkers alle relevante informatie rondom data eenvoudig opzoeken. De gegevens zelf staan daarbij niet in de catalog. In plaats daarvan bevat de catalog metadata, zoals de naam, eigenaar en definitie van de data. Toegang tot de catalog is mogelijk via Single Sign-on.

Naast het opzoeken van informatie, kunnen medewerkers in de toekomst via de data catalog ook toegang krijgen tot de data zelf. “Het werkt als een winkelmandje waarin je de benodigde data kunt plaatsen. Met de juiste autorisaties hebben medewerkers daarna direct toegang”, zegt Martin Visser, Senior Major Account Executive bij Collibra. Daeter voegt toe: “Dankzij de implementatie van de data catalog zal dit proces aanzienlijk efficiënter geworden.”

ESG-data in een overzichtelijke structuur

Een van de belangrijkste voorbeelden van de toepassing van de data catalog bij Air France-KLM is het beheer van ESG-KPI’s (Environmental, Social, and Governance). Dankzij de data catalog kan Air France-KLM nu vastleggen wat de definities en calculatieregels van ESG-KPI’s zijn. Daardoor heeft iedere medewerker toegang tot dezelfde, eenduidige informatie. Het zorgt daarnaast voor consistente en transparante rapportages.

Toekomstige AI-initiatieven

“Door het metadatamanagement te verbeteren, zorgen we ervoor dat onze data betrouwbaar, goed gedefinieerd en toegankelijk zijn. Daardoor kunnen we nieuwe technologieën beter benutten en onze positie als innovatieve luchtvaartmaatschappij verder versterken”, concludeert Belinda Bryan, Program Manager Data & AI Governance bij Air France-KLM.

Dit geldt volgens de programmamanager ook op het gebied van AI: “Data vormen de kern van elk AI-model, en de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze data zijn van groot belang voor de uiteindelijke uitkomsten van AI.”

Partnerschap met SAP voor verbeterde datastrategie

Door de integratie van Collibra met SAP-oplossingen kunnen organisaties hun data nog beter structureren en catalogiseren. Deze koppeling maakt het mogelijk om gegevens vanuit verschillende systemen centraal te beheren, waarbij zowel de governance als de compliance gewaarborgd blijven. Dit partnerschap versterkt de datastrategie van organisaties en biedt een solide basis voor toekomstige innovatie en AI-ontwikkeling.

Lees ook: SAP introduceert AI-functies voor uitgavenbeheer

Tags:

Air France / Collibra / ESG / KLM / metadata / SAP

Gerelateerd

CrowdStrike-storing kost Air France-KLM 15 miljoen meer dan gedacht

Keuze van de redactie

Bijna alle Belgische webshops overtreden de wet

Bijna alle Belgische webshops in de sectoren doe-het-zelf, speelgoed ...

Glasvezeldekking België blijft achter

De glasvezeldekking in België blijft achter. Wel halen we  bovengem...

SAP en Climeworks bundelen krachten voor geïntegreerde oplossingen voor koolstofverwijdering

Het Zwitserse klimaatbedrijf Climeworks, gespecialiseerd in koolstofv...

Vier manieren om als CIO het verschil te maken

Van IT-beheer naar innovatie

Lees meer overKlantervaring

ITER zet kernfusie voort met B4Restore opslag- en backup-systeem

ITER zet kernfusie voort met B4Restore opslag- en backup-systeem

Het internationale kernfusieproject ITER heeft een aanbesteding toegekend aan B4Restore A/S voor de beschermi...

Berry Zwets 16 juni 2025
WhatsApp lanceert na al die jaren alsnog een native iPad-app

WhatsApp lanceert na al die jaren alsnog een native iPad-app

Na jaren van wachten en werken met de browserversie van WhatsApp is er nu alsnog een volwaardige iPad-app voo...

Coen van Eenbergen 27 mei 2025
Google Search Console toont prestaties AI-modes

Google Search Console toont prestaties AI-modes

Vanaf nu kun je de prestatiegegevens inzien van AI-modes van Google Search Console. Dat bevestigde het vandaa...

Lisa Mooijman 26 mei 2025
De miljardenschade van falende software
Topartikel

De miljardenschade van falende software

Waarom twee derde van bedrijven op een uitval wacht

William Visterin 10 juni 2025

Tech calendar

Nürnberg Digital Festival 2025

30 June 2025 Nürnberg

The AI reality tour

2 July 2025 Hoeven

GITEX DIGI_HEALTH 5.0 - Thailand

10 September 2025 BITEC Bangkok, Thailand

IT Arena

26 September 2025 Lviv, Ukraine

Innovation Week 2025

9 October 2025 Prague

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

ICTMagazine.be

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn

© 2025 Dolphin Publications B.V.
All rights reserved.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring