Skip naar content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Home » Expert bijdragen » Klantervaring » Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management
3min Klantervaring

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

Logo van SAP met witte letters op een blauwe achtergrond met kleurverloop.
SAPGuest expert4 november 2024 13:094 november 2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden nieuwe data, of het nu gaat om passagiers- en cargoboekingen of de uitvoering van vluchten. Deze data bieden waardevolle inzichten die de luchtvaartmaatschappij helpen efficiënt en effectief te opereren en zijn klanten beter te bedienen.

Denk aan predictive maintenance, waarbij op basis van historische en realtime data wordt voorspeld welke onderdelen van een vliegtuig mogelijk defect raken. Hierdoor kunnen storingen worden voorkomen en blijft het netwerk van vluchten zo stabiel mogelijk. Ook kan de luchtvaartmaatschappij met behulp van data de reiservaring van klanten verder optimaliseren en personaliseren.

Zware taak voor data-analisten en -scientists

Het beheren van grote hoeveelheden data brengt complexe uitdagingen met zich mee. Het is essentieel om te weten welke data beschikbaar zijn voor verschillende afdelingen, waar deze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor eigenaarschap en datakwaliteit. “Onze data analisten en scientists besteden momenteel een groot deel van hun tijd aan het zoeken naar antwoorden op deze vragen”, zegt Marjolein Daeter, Product Owner Data Management bij KLM.

Die antwoorden zijn niet alleen nodig om waarde te kunnen halen uit data. Het is ook van cruciaal belang dat de data en het gebruik voldoen aan wet- en regelgeving.

Metadata doorzoekbaar gemaakt

SAP-partner Collibra biedt hier een SaaS-oplossing voor. Met de data catalog die Air France-KLM aan het ontwikkelen is, kunnen medewerkers alle relevante informatie rondom data eenvoudig opzoeken. De gegevens zelf staan daarbij niet in de catalog. In plaats daarvan bevat de catalog metadata, zoals de naam, eigenaar en definitie van de data. Toegang tot de catalog is mogelijk via Single Sign-on.

Naast het opzoeken van informatie, kunnen medewerkers in de toekomst via de data catalog ook toegang krijgen tot de data zelf. “Het werkt als een winkelmandje waarin je de benodigde data kunt plaatsen. Met de juiste autorisaties hebben medewerkers daarna direct toegang”, zegt Martin Visser, Senior Major Account Executive bij Collibra. Daeter voegt toe: “Dankzij de implementatie van de data catalog zal dit proces aanzienlijk efficiënter geworden.”

ESG-data in een overzichtelijke structuur

Een van de belangrijkste voorbeelden van de toepassing van de data catalog bij Air France-KLM is het beheer van ESG-KPI’s (Environmental, Social, and Governance). Dankzij de data catalog kan Air France-KLM nu vastleggen wat de definities en calculatieregels van ESG-KPI’s zijn. Daardoor heeft iedere medewerker toegang tot dezelfde, eenduidige informatie. Het zorgt daarnaast voor consistente en transparante rapportages.

Toekomstige AI-initiatieven

“Door het metadatamanagement te verbeteren, zorgen we ervoor dat onze data betrouwbaar, goed gedefinieerd en toegankelijk zijn. Daardoor kunnen we nieuwe technologieën beter benutten en onze positie als innovatieve luchtvaartmaatschappij verder versterken”, concludeert Belinda Bryan, Program Manager Data & AI Governance bij Air France-KLM.

Dit geldt volgens de programmamanager ook op het gebied van AI: “Data vormen de kern van elk AI-model, en de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze data zijn van groot belang voor de uiteindelijke uitkomsten van AI.”

Partnerschap met SAP voor verbeterde datastrategie

Door de integratie van Collibra met SAP-oplossingen kunnen organisaties hun data nog beter structureren en catalogiseren. Deze koppeling maakt het mogelijk om gegevens vanuit verschillende systemen centraal te beheren, waarbij zowel de governance als de compliance gewaarborgd blijven. Dit partnerschap versterkt de datastrategie van organisaties en biedt een solide basis voor toekomstige innovatie en AI-ontwikkeling.

Lees ook: SAP introduceert AI-functies voor uitgavenbeheer

Tags:

Air France / Collibra / ESG / KLM / metadata / SAP

Gerelateerd

CrowdStrike-storing kost Air France-KLM 15 miljoen meer dan gedacht

Keuze van de redactie

Wanneer de fabriek zelf begint te denken

Van automatiseren naar autonomie in OT

Nexperia-liveblog: China staat gebruik Nexperia-chips weer deels toe

Nederlands Chipmaker Nexperia bevindt zich midden in een geopolitieke...

IGEL breidt uit: AI-beveiliging, dual boot en ondersteuning voor Arm-apparaten

Vorige week waren we aanwezig bij het Now & Next-event 2025 van I...

SAP wil 12 miljoen mensen trainen in AI-skills tegen 2030

SAP kondigde op TechEd in Berlijn aan dat het wereldwijd 12 miljoen m...

Techzine.tv

Is ServiceNow competing with Salesforce? We talk to Amit Zavery

Is ServiceNow competing with Salesforce? We talk to Amit Zavery

How VMware VCF 9 and Tanzu simplify enterprise automation

How VMware VCF 9 and Tanzu simplify enterprise automation

Managing the AI chaos with ServiceNow's AI Control Tower

Managing the AI chaos with ServiceNow's AI Control Tower

Slack is evolving into a work operating system

Slack is evolving into a work operating system

Lees meer over Klantervaring

Is eSIM een slimme en veilige keuze voor de zakelijke gebruiker?
Topartikel

Is eSIM een slimme en veilige keuze voor de zakelijke gebruiker?

Fysieke simkaarten zijn er in allerlei vormen en maten, maar de eSIM is in opkomst en dat roept allerlei vrag...

Colin Baak 31 oktober 2025
ChatGPT heeft moeite met “nee” zeggen, blijkt uit analyse van 47.000 gesprekken

ChatGPT heeft moeite met “nee” zeggen, blijkt uit analyse van 47.000 gesprekken

Uit een analyse van 47.000 gebruikersgesprekken met ChatGPT blijkt dat het populaire taalmodel opvallend slec...

Laurens van Aggelen 2 dagen geleden
Firefox introduceert AI-mogelijkheden, maar gebruiker houdt controle

Firefox introduceert AI-mogelijkheden, maar gebruiker houdt controle

Mozilla heeft AI Window gelanceerd, een optionele AI-assistent binnen de Firefox-browser. Gebruikers bepalen ...

Colin Baak 1 dag geleden
Low code na de hype: zeven bezwaren op een rijtje
Topartikel

Low code na de hype: zeven bezwaren op een rijtje

Softwareontwikkeling tussen Lego en Duplo

William Visterin 2 dagen geleden

Experts aan het woord

Slimme labeling in Belgische datacenters: waarom de Brother PT-E560BTVP onmisbaar wordt

Slimme labeling in Belgische datacenters: waarom de Brother PT-E560BTVP onmisbaar wordt

Datacenters zijn de digitale motor van Belgische bedrijven. Elk rack,...

Het grote e-invoicing onderzoek geüpdatet: wat is de huidige stand van zaken na Q3?

Het grote e-invoicing onderzoek geüpdatet: wat is de huidige stand van zaken na Q3?

De Belgische wetgeving staat aan de vooravond van een ingrijpende ver...

De rol van het netwerk in de weerbaarheid van Belgische bedrijven

Digitalisering heeft organisaties flexibeler, schaalbaarder en innova...

Slimmer printen met Managed Print Services

Efficiëntie, kostenbeheersing en duurzaamheid staan centraal in elke...

Tech calendar

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

GITEX ASIA 2026

8 April 2026 Singapore

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

ICTMagazine.be

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
All rights reserved.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring