Met minder dan een half jaar te gaan voor de verplichte invoering van elektronische facturatie in België, blijkt dat slechts 38 procent van de ondernemers klaar is om e-facturen te verzenden via het Peppol-netwerk. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalonderzoek van Lucy, een platform voor slimme e-facturatie voor accountants en kmo’s.
e-facturatie
Vanaf 1 januari 2026 moeten Belgische bedrijven hun B2B-facturen verplicht elektronisch verzenden, ontvangen én verwerken. Deze maatregel maakt deel uit van een breder Europees plan om e-invoicing tegen 2030 als norm in te voeren. Ondanks deze naderende deadline, blijkt uit de bevraging onder 300 Belgische kmo’s (1 tot 150 werknemers) dat de daadwerkelijke overstap nog achterblijft.
Peppol
Wel neemt de bekendheid van Peppol toe: 67 procent van de ondernemers heeft er inmiddels van gehoord, tegenover 52 procent een kwartaal eerder. Toch weet 22 procent van hen niet wat het netwerk precies doet. Slechts een kwart van de bedrijven is al aangesloten, en 38 procent beschikt over boekhoudsoftware die compatibel is met Peppol.
Ook de adoptie van facturatiesoftware groeit. Inmiddels werkt 52 procent van de ondernemers met gespecialiseerde software, een stijging van elf procent. Toch blijft 19 procent niet in staat elektronische facturen te versturen en dan vooral bij bedrijven die slechts sporadisch factureren.
Efficiëntiewinst
Belangrijke drijfveren voor de overstap naar e-invoicing zijn efficiëntiewinst (46 procent), kostenbesparing (36 procent) en tijdswinst (36 procent). Daarnaast wordt ook de fiscale aftrek van 120 procent als voordeel genoemd. Toch blijven er zorgen: 34 procent vreest afhankelijkheid van één systeem, 27 procent maakt zich zorgen over privacy en 38 procent is bezorgd over de kostprijs van implementatie.
Accountants blijken cruciaal in de informatievoorziening: 35 procent raadpleegt hen actief en 18 procent stapte over op aanraden van hun accountant. Oprichter van Lucy, Philippe Kimpe, benadrukt dat de zomer hét moment is om Peppol-compatibele software aan te schaffen: “De kennis neemt toe, maar implementatie blijft achter. Vooral bij kleinere kmo’s is actie nodig.”