Poolse mededingingsautoriteit klaagt Apple aan

Poolse mededingingsautoriteit klaagt Apple aan

De Poolse mededingingsautoriteit UOKiK heeft een antitrustzaak aangespannen tegen Apple. Het bedrijf zou met zijn privacybeleid voor tracking concurrenten benadelen. Apple zelf krijgt van gebruikers vaker toestemming voor gepersonaliseerde advertenties dan bij onafhankelijke app-makers het geval is.

Apple voerde in 2021 het App Tracking Transparency Framework (ATT) in voor iOS en iPadOS vanaf versie 14.5. Volgens UOKiK-president Tomasz Chróstny leidt de implementatie van dit beleid tot oneerlijke beperkingen van de concurrentie. Daarom is er een procedure gestart wegens misbruik van een dominante positie tegen Apple, Apple Operations International en Apple Distribution International.

Het probleem zit in de definitie die Apple hanteert voor ’tracking’. Apple omschrijft dit als het combineren van gebruikersdata uit apps van verschillende partijen. Wat veel onafhankelijke app-makers doen, valt volgens Apple onder tracking. De eigen dataverzameling van Apple wordt echter niet als tracking beschouwd, maar als ‘gepersonaliseerde advertenties’.

Dit verschil in definitie zorgt voor uiteenlopende meldingen voor gebruikers op iPhones en iPads. Bij apps van derden krijgen gebruikers een vraag over toestemming voor ’tracking’ wat zorgt voor een negatieve klank en insteek. Bij Apple-apps wordt dat niet zo benoemd en ook qua uiterlijk verschillen de meldingen, waarbij de visuele melding bij apps van derden een stuk meer negatieve aandacht creëert. “Het eindeffect is hetzelfde: het profileren van de gebruiker om gepersonaliseerde advertenties te tonen die zijn afgestemd op hun voorkeuren en gedrag”, aldus Chróstny.

Geen wettelijke verplichting

Het ATT-beleid vloeit niet voort uit wetgeving over privacybescherming. Dit bevestigde de president van het Poolse Bureau voor Bescherming van Persoonsgegevens op verzoek van UOKiK. De voorwaarden voor het verkrijgen van toestemming die dus niet gelijk zijn, kunnen vooral onafhankelijke app-ontwikkelaars hebben getroffen, waaronder Poolse ondernemers. Beperkte toegang tot data kan resulteren in minder fijne mogelijkheden om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Daarnaast kan het ook zorgen voor een waardedaling van de advertentieruimte die zulke bedrijven aanbieden.

Apple ligt niet alleen in Polen onder de loep. Autoriteiten in onder andere Duitsland, Italië en Roemenië zijn ook bezig met onderzoeken van het ATT-beleid in die landen. In maart 2025 legde een Franse toezichthouder Apple nog een boete op van 150 miljoen euro. Bij een veroordeling riskeert Apple in Polen een boete van maximaal 10 procent van de omzet van het bedrijf. In Nederland kreeg Apple eerder al een boete van 50 miljoen euro wegens machtsmisbruik in de App Store, specifiek voor datingapps.

Apple zegt tegen persbureau Reuters dat het App Tracking Transparency Framework gebruikt wordt om gebruikers van hun producten te beschermen van hun privacy. Ook wil het bedrijf graag verder samenwerken met UOKiK.