Kunstmatige intelligentie speelt een grote rol bij veel bedrijven en diensten en dat is ook het geval bij internetbrowsers. Browser-ontwikkelaar Opera heeft nu laten weten Google Gemini AI te integreren in al hun browsers: Opera One-, Opera GX- en Opera Neon.
Opera rapporteerde een jaarlijkse stijging van 17 procent in omzet uit zoekopdrachten waar toenemend AI-gebruik ook een rol in heeft gespeeld. Het bedrijf positioneert de browser als natuurlijk startpunt voor AI-gestuurde webinteracties, waarbij realtime context zoals geopende tabbladen en pagina-inhoud zorgt voor relevantere ondersteuning.
De functie kan opgeroepen worden via een zijpaneel en is gratis te gebruiken. Gemini kan gebruikt worden om verschillende soorten informatie te kunnen factchecken, waaronder websites, groepen van tabbladen en video’s noemt Opera. Vervolgens geeft de AI-bot antwoorden op vragen over de getoonde content die gesteld worden door de gebruiker.
Opera schrijft dat er privacyfuncties zijn waardoor je als gebruiker zelf de controle hebt over welke context er wel of niet met Opera AI wordt gedeeld. Alleen bij de Opera Neon-browser kan er gewerkt worden met het onlangs gepresenteerde krachtige Gemini 3 Pro-model. De integratie van Google’s nieuwste Gemini-modellen is onderdeel van de langdurige samenwerking tussen beide bedrijven.
Opera is niet de eerste
Opera is zeker niet de eerste browser die AI opneemt. Zo is er natuurlijk Google die een AI-modus in hun eigen Chrome-browser heeft geïntegreerd en ook Firefox heeft onlangs AI-integratie toegepast. Dan zijn er ook nog hele zogenaamde AI-browsers op de markt, waaronder ChatGPT’s Atlas-browser, Neon van Opera, Dia van TheBrowserCompany en Comet van Perplexity.
Eerder gepubliceerd: AI-browser gebruiken in je organisatie? Do or don’t?