3min Personeel

Onderzoek: IT’ers ervaren extra werkdruk door incompetente collega’s

Onderzoek: IT’ers ervaren extra werkdruk door incompetente collega’s

Een op de drie IT’ers meldt extra werkdruk door gebrek aan digitale zelfredzaamheid bij collega’s aldus een nieuw onderzoek. Structurele oplossingen blijven uit omdat teams vooral bezig zijn met brandjes blussen, zo blijkt uit Europees onderzoek onder 6000 IT-managers.

Het beeld is herkenbaar: medewerkers die bij elk IT-probleem direct contact opnemen met de helpdesk om te kunnen helpen. Volgens 37 procent van de respondenten leidt dit gebrek aan digitale zelfredzaamheid tot structurele werkdrukproblemen op de IT-afdeling. Sterker nog, 43 procent vindt dat collega’s hun eigen problemen veroorzaken door gebrekkige kennis van de systemen waar ze mee werken.

GenZ IT’ers zijn het meest kritisch. Meer dan de helft van die groep (56 procent) vindt namelijk dat collega’s te snel om hulp vragen, tegenover 42 procent bij Generatie X-personen. Drie op de vijf IT’ers zou het fijn vinden om hun andere collega’s een dagje mee zouden lopen op de afdeling.

Storingen en problemen

Bij 32 procent van de Nederlandse organisaties treden wekelijks grote verstoringen op zoals systeemfalen, hardwareproblemen of dataverlies. In Oostenrijk (58 procent), Duitsland en Zwitserland (beide 48 procent) ligt dit percentage aanzienlijk hoger.

Kleinere storingen zorgen voor even veel hinder dan grote incidenten die kunnen voorvallen. Bij de helft van de organisaties zorgen trage verbindingen of inlogproblemen wekelijks frustratie. Bij bijna een op de tien organisaties (11 procent) is dit zelfs dagelijks het geval. De impact strekt zich uit over de hele organisatie: 41 procent van de IT’ers meldt dat storingen wekelijks tot extra werkdruk leiden buiten de IT-afdeling.

Het structurele probleem zit dieper geworteld. IT-teams komen nauwelijks toe aan preventieve maatregelen omdat ze constant brandjes moeten blussen. Meer dan vier op de tien IT’ers (43 procent) geeft aan dat hun afdeling de middelen mist om storingen efficiënt op te lossen. Daardoor blijven dezelfde problemen terugkeren en stapelt de werkdruk zich op.

Eerder onderzoek: Eén op de vijf organisaties heeft geen vangnet bij IT-storing

Betere samenwerking binnen organisaties

De permanente oplossing ligt in betere samenwerking binnen organisaties. “Als medewerkers beter begrijpen hoe IT werkt en zelf kleine problemen kunnen oplossen, geeft dat niet alleen lucht aan IT-teams, maar verbetert het ook de digitale ervaring voor iedereen,” zegt Max Veenhof, business consultant bij TOPdesk.

Het gaat volgens hem om strategische keuzes. Organisaties moeten digitale zelfredzaamheid opnemen in hun bredere IT- en werkplekstrategie. Dat vraagt investeringen in training en bewustwording, maar zorgt ook voor winst bij alle betrokkenen. Medewerkers die kunnen werken met goed functionerende IT-middelen ervaren hun organisatie positiever.

TOPdesk voerde het onderzoek uit onder IT-managers in zes Europese landen, waarvan 1000 in Nederland. Het schetst een sector die zichzelf opeet: 59 procent wijst erop dat veel storingen ontstaan doordat gebruikers niet begrijpen hoe complex IT tegenwoordig is.