Onderzoek bekendheid AI-tools onder Nederlanders: ChatGPT gedoodverfde winnaar

Onderzoek bekendheid AI-tools onder Nederlanders: ChatGPT gedoodverfde winnaar

Telecompaper heeft de Dutch Consumer AI Monitor 2025Q4 gepresenteerd. Dat rapport geeft een uitgebreid overzicht van de bekendheid van AI-tools onder Nederlanders. Ook inzichten over gebruikspatronen of waarom personen AI gebruiken zijn hierin meegenomen.

Het rapport geeft lezers inzicht in hoe AI-tools momenteel geïntegreerd zijn in het dagelijkse digitale gedrag van verschillende segmenten van de Nederlandse bevolking. Het onderzoek is gebaseerd op een marktanalyse onder Nederlandse volwassenen tussen de 16 en 80 jaar in oktober en november. Er wordt ingegaan op een zestal tools: ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, Claude, Perplexity en LeChat.

ChatGPT blijft meest bekende AI-tool

Uit onderzoek blijkt dat ChatGPT de meest bekende AI-tool is als het gaat om naamsbekendheid meldt Emerce. Bijna tweederde van de respondenten (65 procent) kent die dienst van naam. Google Gemini volgt met 32 procent en Copilot van Microsoft was bekend bij 28 procent van de respondenten. Opvallend is dat 27 procent van de groep ondervraagden laat weten geen enkele AI-tool te kennen bij naam.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2025 is de naamsbekendheid van ChatGPT met 5 procentpunt gestegen schrijft Emerce. Google Gemini wordt ook steeds bekender, wat onder andere komt door de integratie van de assistent in Google One-abonnementen. Gemini’s bekendheid steeg van 21 naar 32 procent en haalde daarmee Copilot in. De naamsbekendheid daarvan groeide wel, van 24 naar 28 procent.

Code rood bij OpenAI door dreiging Google Gemini

Kleinere spelers blijven in de schaduw

Er zijn echter meer spelers op de markt, maar die hebben niet de grote naamsbekendheid als eerdergenoemde AI-tools. Perplexity en Claude zijn tools die slechts door een op de twintig respondenten wordt genoemd en LeChat zelfs maar door een op de vijftig personen. Welke modellen bekend of onbekend zijn, heeft ook te maken aan de leeftijd van de persoon aan wie je het vraagt. Zo kennen acht op de tien jongeren (tussen de 16 en 24 jaar) ChatGPT wel, terwijl dat bij 68-plussers nog maar een op de drie personen is. Voor Google Gemini is dat respectievelijk 53 procent tegenover 17 procent.

Ook het opleidingsniveau heeft invloed op de bekendheid van deze AI-instrumenten. Zo kent 76 procent van de hoogopgeleiden ChatGPT, terwijl dat bij lager opgeleiden 39 procent is. Dat geldt ook voor Gemini en Copilot, waar vier op de tien hoogopgeleiden de diensten kennen. Bij mensen met een lagere opleiding is dat respectievelijk nog maar 19 of 13 procent. Er is ook wat verschil te zien tussen mannen en vrouwen en de naambekendheid. Zo is ChatGPT bekend bij zeven op de tien vrouwen, terwijl dat bij mannen 60 procent is. Gemini en Copilot zijn wel weer iets bekender onder mannen.

Meer over het onderzoek

Respondenten werd gevraagd naar hun bekendheid met en gebruik van specifieke AI-tools, waaronder ChatGPT, Copilot en Gemini. Het gebruik werd verder onderzocht op basis van frequentie (dagelijks, wekelijks, enz.) en of ze voor de tool betalen. De gegevens werden geanalyseerd op basis van demografische en professionele segmenten, zoals leeftijdsgroepen, geslacht, opleidingsniveau en bedrijfsgrootte (FTE). Waar de basisgrootte laag was, met name voor minder gebruikte tools, moeten de resultaten met de nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Significante verschillen worden alleen benadrukt wanneer ze statistisch relevant zijn noemt Telecompaper.