Gen Z omarmt tools als passkeys en Sign in with Google terwijl Gen X- en babyboomers juist vertrouwen op wachtwoorden als primaire inlogmethode. Dat blijkt uit de laatste enquête over beveiligingsgewoonten van Google.
Volgens de FBI leverde online oplichting vorig jaar de criminelen een recordbedrag van $ 16,6 miljard. Dit is een stijging van 33% in slechts één jaar. tijd Volgens de Google enquête worden gebruikers zich steeds meer bewust van de dreiging van oplichting, met name in de VS.
Meer dan 60% van de Amerikaanse consumenten ervaart het afgelopen jaar een toename van oplichting. Een derde had persoonlijk te maken met een datalek. De meesten hebben oplichting gezien via sms-berichten, maar 61% zei dat ze ook via e-mail doelwit waren.
Naarmate mensen meer oplichting ervaren, melden ze dat ze meer vertrouwen hebben in hun vermogen om ze te herkennen. Meer dan 80% zegt dat ze dit kunnen doen door verzoeken om persoonlijke informatie, verdachte links en dringende verzoeken te markeren.
Beveiligingsgewoonten verschillen per generatie
De gegevens laten zien hoe beveiligingsgewoonten variëren tussen verschillende leeftijdsgroepen. De meeste mensen, waaronder generatie X, babyboomers en veel millennials, vertrouwen nog steeds op oudere inlogmethoden zoals wachtwoorden en tweefactorauthenticatie (2FA). Meer dan 60% van de Gen X- en babyboomers gebruikt wachtwoorden als hun primaire inlogmethode. Ondanks dat ze bekend zijn met nieuwere, methoden als sociale aanmeldingen (zoals Inloggen met Google), gebruikt slechts ongeveer 30% ze dagelijks.
Daarentegen omzeilen digitaal native Gen Z-gebruikers juist beveiligingsmethoden zoals wachtwoorden. Zij kiezen voor meer geavanceerde authenticatietools. Gen Z en millennials zijn merkbaar meer afhankelijk van passkeys of sociale aanmeldingen. Google noemt het ‘een goede zaak’ dat de bereidheid om te neigen naar modernere aanmeldingsmethoden die zowel veiliger als gebruiksvriendelijker zijn, een goede zaak. “Oudere methoden zoals wachtwoorden zijn niet alleen pijnlijk om te onderhouden, maar zijn ook vatbaarder voor phishing en worden vaak gelekt door datalekken.”
Mensen geven in de enquête aan meer tijd online door te brengen en minder accounts te gebruiken, vooral Gen Z. De helft van de Amerikanen en meer dan 60% van Gen Z brengt minstens vijf uur per dag op hun telefoon door. Maar de meeste gebruikers melden slechts dat ze 10 of minder online accounts beheren. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door sociale aanmeldingen, waardoor het niet meer nodig is om nieuwe accounts in te stellen en zich afzonderlijk aan te melden.
Amerikanen waarderen realtime detectie van bedreigingen in producten die ze gebruiken. De helft van de Amerikaanse consumenten meldt dat ze op de hoogte zijn gebracht van gecompromitteerde wachtwoorden. De resultaten laten volgens het bedrijf een wereld zien waarin beveiligingspraktijken veranderen.
Het bedrijf breekt een lans voor inlogmethoden als Passkeys en inloggen met Google. Ze zijn bestand tegen phishing en kunnen inloggen eenvoudig maken met bijvoorbeeld een vingerafdruk of gezichts-ID.
Tip:
- Exit Amerikaanse cloud? Ook zonder val kabinet gebeurde het niet