Het idee dat kunstmatige intelligentie de banen van jonge werknemers volledig kan overnemen, is volgens Amazon Web Services (AWS) CEO Matt Garman niet alleen misplaatst, maar zelfs gevaarlijk voor de toekomst van bedrijven. Tijdens een gesprek met AI-investeerder Matthew Berman noemde hij het ontslaan van junior personeel omdat AI hun werk kan doen “het domste dat ik ooit heb gehoord”.
Volgens Garman zijn jonge werknemers juist van onschatbare waarde. “Ze zijn waarschijnlijk de minst dure medewerkers die je hebt, en tegelijk de meest betrokken bij AI-tools”, stelde hij. Bedrijven die stoppen met het aannemen en opleiden van starters graven hun eigen kuil. “Hoe werkt dat over tien jaar, als er niemand meer is die iets geleerd heeft?”, vroeg hij retorisch.
Jonge werknemers
De AWS-topman benadrukte dat organisaties juist moeten blijven investeren in jong talent. AI kan daarbij een ondersteunende rol spelen, bijvoorbeeld door jonge ontwikkelaars te helpen softwareproblemen te analyseren en op te lossen. Zijn eigen platform, Kiro – een AI-ondersteunde coderingstool – ziet hij als een middel om dat leerproces te versterken, niet te vervangen.
Kritiek op AI-hype
Garman sprak zich ook uit tegen een andere trend in de sector: het meten van AI’s waarde aan de hand van het percentage code dat het genereert. “Een zinloze maatstaf”, aldus de CEO. “Je kunt met AI oneindig veel regels code laten schrijven, maar dat betekent niet dat het goede code is. Vaak is minder code beter.”
Toch ontkent hij de impact van AI niet. Inmiddels maakt ruim 80 procent van de AWS-ontwikkelaars gebruik van AI, variërend van het schrijven van unit tests en documentatie tot het werken met agentic workflows waarin ontwikkelaars samenwerken met AI-systemen. Het gebruik groeit volgens Garman wekelijks.
Leren leren
Naast technische vaardigheden hamert de AWS-topman op het belang van bredere ontwikkelcompetenties voor de volgende generatie werknemers. “Het gaat erom dat je leert denken, problemen leert ontleden, creatief leert zijn en een mindset ontwikkelt om steeds opnieuw te leren”, zei hij. Omdat technologische vooruitgang zo snel gaat, acht Garman het onrealistisch om te verwachten dat één specifieke vaardigheid een loopbaan van dertig jaar kan dragen. “Kinderen die leren hoe ze moeten leren, zullen het meest floreren”, concludeerde hij.