Hogeschool West (de hogeschool van west-Vlaanderen) kan met subsidies ter waarde van een miljoen euro van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) van start met vier onderzoeksprojecten.
Het gaat om vier TETRA-projecten die moeten leiden tot direct bruikbare prototypes. Bij drie van de vier projecten gaat AI ook een rol spelen. TETRA-projecten hebben tot doel recent beschikbare kennis (nieuwe technologie, recent afgerond onderzoek of bestaande kennis uit een ander domein of sector) te vertalen naar concrete, bruikbare informatie. Zo ontwikkelen de onderzoekers van HOWEST tools voor de energie-, gezondheids-, textiel- en creatieve sector.
Howest ontwikkelt verder, samen met Lemcko (UGent), het TETRA-project EnergyWise. Hiermee willen ze bedrijven ondersteunen bij hun investeringsbeslissingen rond energie. Zo willen ze een gebruiksvriendelijk energieplatform ontwikkelen met een simulatietool. Dit moet snel inzicht geven in hoe je batterijen, zonnepanelen en thermische buffers optimaal kunt gebruiken.
PSY-AID van Howest voor betrouwbaar educatiemateriaal
Een ander project is PSY-AID. Een op de drie Vlamingen heeft psychische klachten, maar vaak sluit klassieke psycho-educatie niet goed aan. PSY-AID is een samenwerking van Arteveldehogeschool en Howest. Samen ontwikkelen ze AI-gestuurde tools die zorg- en welzijnsorganisaties kunnen gebruiken voor ontwikkeling van betrouwbare, gepersonaliseerde psycho-educatiemateriaal. De tools moeten informatie begrijpelijk aanbieden die bij alle doelgroepen goed kan aansluiten.
Een ander deel van het geld dat HOWEST in de wacht sleepte gaat naar het project SAIAR (Spatially AI Augmented Reality). Dit is een onderzoeksproject voor de Vlaamse creatieve sector. Daarin bieden interactieve projection mapping en generatieve AI nieuwe mogelijkheden voor zaken als merkbeleving, storytelling, en immersieve ervaringen. Vaak blijven ze voor veel organisaties slecht toegankelijk, zeker voor kmo’s en daar moet dit project een eind aan maken.
Een laatste project is DPP InZicht, dat een samenwerking is tussen Howest en Thomas More. Dit project werkt aan het Digitaal Product Paspoort (DPP) dat uiteindelijk verplicht gaat worden voor een aantal sectoren in de Europese Unie. Producten krijgen een digitale laag waarmee de consument inzicht krijgt over de herkomst van het product en hoe je het kunt hergebruiken. Verder zorgt het voor kansen rond nieuwe businessmodellen.
Tip:
- Bedrijven gebruiken 66 GenAI-apps, waarvan 10% een hoog risico vormt