Google beëindigt Privacy Sandbox na jaren tegenslag

Google beëindigt Privacy Sandbox na jaren tegenslag

Na vijf jaar ontwikkeling en talloze keren uitstel heeft Google definitief de stekker uit Privacy Sandbox getrokken, zo schrijft het bedrijf in een blogpost. Het techconcern zet een streep door tien resterende API’s. Third-party cookies krijgen hiermee een onverwachte tweede kans in Chrome.

Veel adverteerders en publishers stonden sceptisch tegenover de Sandbox-tools, waarmee Google in 2019 op de proppen kwam. Ze werden gezien als verwarrend en beperkt in functionaliteit. Door cookies te behouden en optionele privacycontroles toe te voegen, houdt de bekende browser Chrome nu zowel gebruikerskeuze als inkomsten vanuit advertenties in stand.

“We gaan door met ons werk om privacy te verbeteren in Chrome, Android en het web, maar stappen af van de Privacy Sandbox-branding”, aldus een Google-woordvoerder tegen Adweek.

Dit verdwijnt er en blijft er juist

Anthony Chavez, VP Privacy Sandbox bij Google, kondigde officieel het einde aan van het toch wel ambitieuze project en gaf ook meer informatie over wat er wordt uitgefaseerd of juist niet. De tien overgebleven Sandbox API’s verdwijnen van zowel Chrome als Android. Dit gebeurt ruim een jaar nadat Google al afzag van het complete uitfaseren van third-party cookies.

De volgende API’s worden uitgefaseerd:
– Attribution Reporting API (Chrome en Android)
– Topics API (Chrome en Android)
– Protected Audience API (Chrome en Android)
– IP Protection, On-Device Personalization en andere ondersteunende technologieën

Toch blijven ook enkele onderdelen doorgaan met bestaan. CHIPS (Cookies Having Independent Partitioned State) zorgt ervoor dat cookiedata geïsoleerd blijft om cross-site tracking tegen te gaan. FedCM (Federated Credential Management) helpt bij privacyvriendelijke inlogprocessen, terwijl Private State Tokens legitiem verkeer kunnen verifiëren zonder gebruikers te volgen.

Einde van een experiment

Het besluit markeert het definitieve einde van wat ooit Google’s antwoord zou moeten zijn op groeiende privacywetgeving en kritiek op cross-site tracking. Na jaren van oplossingen bedacht en uitgerold te hebben, beperkte adoptie door de industrie en voortdurend uitstel heeft het bedrijf nu dus een definitieve beslissing gemaakt. De stap lijkt logisch vanuit commercieel perspectief. Privacy Sandbox was bedoeld om adverteerders tevreden te houden terwijl privacy werd verbeterd.

Het wegvallen van Privacy Sandbox betekent niet dat privacyproblemen opeens als sneeuw voor de zon verdwijnen. Third-party cookies blijven een punt van zorg voor gebruikers die zich daardoor gevolgd voelen tijdens het surfen op het wereldwijde web. Verschillende andere browsers zoals Safari of Firefox blokkeren dergelijke cookies al wel jaren standaard.