3min Ondernemen

Autobranche uit ‘grote zorgen’ over mogelijk chiptekort Nexperia

Autobranche uit ‘grote zorgen’ over mogelijk chiptekort Nexperia

Aan het Nexperia-verhaal kan weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd. De chipfabrikant ligt al een tijd onder de loep, vanwege de topman en vermeende belangenverstrengeling. Nu is het de autobranche die haar zorgen uit vanwege een eventueel chiptekort.

Chipmaker Nexperia is al dagen wereldwijd nieuws, onder andere omdat de Nederlandse overheid flink heeft ingegrepen bij het bedrijf. Zo is de Wet beschikbaarheid goederen ingesteld, waardoor het Nederlandse kabinet ervoor zorgt dat bepaalde goederen (lees: chips) en kennis beschikbaar blijven. De Chinese overheid heeft daarop direct gereageerd door een exportverbod op te leggen voor Nexperia-producten vanuit China.

Ingreep Nexperia: roerige tijden en optreden Chinese overheid

Auto-industrie uit zorgen

Nexperia ontwikkelt en produceert chips voor onder andere de auto-industrie en consumentenproducten waaronder smartphones en zonnepanelen. Verschillende bronnen uit de auto-industrie uiten nu kritiek op de Nederlandse overname, waaronder de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Die vertegenwoordiger van de Europese autobranche heeft aan Reuters laten weten dat de overname ervoor kan zorgen dat er binnenkort een chiptekort ontstaat. De ACEA noemt dat autofabrikanten zijn geïnformeerd dat Nexperia niet meer kan garanderen dat onder andere chips, mosfets en transistors geleverd kunnen worden.

Volkswagen laat aan persbureau Reuters weten vooralsnog geen hinder te ondervinden van het (aankomende) chiptekort en noemt dat de productie nog steeds doorloopt. Nexperia is geen directe leverancier aan de Volkswagen Group, maar verschillende onderdelen van het bedrijf worden wel gebruikt in auto-onderdelen. Hoeveel onderdelen van Nexperia gemiddeld in een auto worden gebruikt verschilt, maar het kan zo maar oplopen tot 600 stuks.

“We staan ​​in nauw contact met alle relevante belanghebbenden om, gezien de huidige situatie, potentiële risico’s in een vroeg stadium te identificeren en beslissingen te kunnen nemen over eventueel noodzakelijke maatregelen”, aldus een woordvoerder. Volkswagen en BMW hebben naar verwachting nog vier tot zes weken toegang tot benodigde chips, zo schrijft onder andere Frankfurter Allgemeine. Naast Europese merken, vrezen ook Amerikaanse producenten voor het eventuele chiptekort aldus Reuters.

“Diplomatieke weg is de manier”

De NOS sprak met oud Nexperia-topman Schepers, die stelt dat de acute chipcrisis in de Europese auto-industrie veroorzaakt is door demissionair minister van Economische Zaken Karremans. “Het Chinese exportverbod heeft veel grotere gevolgen dan wat wij in Nederland doen”, aldus Scheper. “Het zou logischer zijn om het langs diplomatieke weg op te lossen.”

De fabrieken in Europa van Nexperia zijn niet in staat om zelfstandig chips te maken voor de auto-industrie. In Europa worden alleen de platen met wafers geproduceerd, die vervolgens naar China worden verscheept. Daar worden de daadwerkelijke chips uit deze platen gesneden, en die worden vervolgens weer wereldwijd verstuurd om daadwerkelijk gebruikt te kunnen worden in het eindproduct, bijvoorbeeld een auto.

Oud-Nexperia-topman Scheper: “Ik denk dat Karremans het een beetje onderschat heeft, en dat hij misschien niet helemaal begrepen heeft, hoe de supply chain van dit soort chips eruitziet. Dus dat wij ook afhankelijk zijn van de fabrieken in Azië om een dergelijke chip te maken. En dat is precies de maatregel die de Chinezen nu nemen door te zeggen: ‘dan sturen we het eindproduct niet meer terug naar Europa’.”

Vervangers voor de Nexperia-chips die China nu niet wil versturen, kunnen wel gemaakt worden op andere plekken en door ander partijen. Scheper laat echter weten: “Dat het proces daarvoor aanpassen maanden duurt”. Tekorten opvangen is volgens hem ook niet mogelijk: “Er is namelijk geen overcapaciteit in de markt”.