Eerder deze maand maakte Amazon al bekend een investering te doen van 1 miljard euro in België. Daarmee was het nog niet klaar voor de Amerikaanse webwinkel in de Benelux. Tot en met 2027 pompt het namelijk nog eens 1,4 miljard euro in Nederland.
Eva Faict (Country Manager Amazon Nederland en België) kondigde deze plannen aan tijdens het vijfjarig bestaan in Nederland van het bedrijf. “Nederland is een belangrijke groeimarkt. Met deze investeringen kunnen we onze klanten nog beter bedienen, onze diensten verbeteren en Nederlandse ondernemers verder ondersteunen met onze technologie en expertise.”
Het doel is om zo nog beter te kunnen concurreren met andere bekende webwinkels zoals Bol. Het geld wordt onder andere gebruikt om te zorgen dat bezorging nog op dezelfde dag kan plaatsvinden zoals ook het geval is in België. Bij onder andere Bol.com wordt die mogelijkheid al wel geboden, maar wel tegen extra betaling.
Hoe Amazon dat wil bewekstelligen is nog onbekend, maar het lijkt logisch dat alleen Prime-leden hiervan gebruik kunnen gaan maken. Daarvoor heb je dus een Prime-abonnement nodig, wat 4,99 euro per maand of 49,99 euro per jaar kost. Kies je voor een Prime-abonnement, dan worden verschillende items ook gratis verstuurd, je kunt gebruikmaken van de Prime Video-streamingdienst, aan de slag met het Prime Gaming-platform en onbeperkt foto’s opslaan in de fotoclouddienst van het bedrijf.
Pakketkluizen en verkooppartners
Daarnaast wil Amazon meer pakketkluizen in gebruik gaan nemen, waardoor klanten hun pakketje zelf sneller op kunnen halen op specifieke ophaalpunten. Daardoor zijn ze minder afhankelijk van bezorgdiensten. Ook wil Amazon meer verkooppartners aantrekken op hun platform. Daarvoor wordt onder andere AI ingezet, die onder andere kan helpen met het opstellen van goede (product)teksten.
Met de investering wil Amazon vooral zorgen voor verkopers van Nederlandse producten. Volgens Emerce geven Nederlandse merken, retailers en handelaren momenteel namelijk nog de voorkeur aan Bol.com als eerste verkoopplatform. Momenteel wordt zestig procent van de producten die verkocht worden via Amazon.nl verhandeld via derde partijen.

Investeringen in AWS
Ook wordt een deel van de 1,4 miljard euro gebruikt voor Amazon Web Services. Met die cloud-computingdochteronderneming heeft Amazon een derde van de wereldwijde cloudmarkt in handen en is daarmee de grootste speler. Bedrijven of particulieren kunnen gebruikmaken van verschillende on-demand-diensten van AWS zonder zelf hardware aan te hoeven schaffen. Betalen doe je als klant alleen voor de diensten die je daadwerkelijk afneemt. Je kunt daarbij gebruikmaken van opslag of analyse, maar ook rekenkracht of databasegebruik.
Waarvoor het geld gebruikt gaat worden in combinatie met AWS is nog de vraag, maar het gaat waarschijnlijk niet om de bouw van een datacentrum. Daar worden doorgaans namelijk grotere investeringen voor gebruikt. Tevens zijn er allerlei regels rondom stikstofuitstoot waaraan bedrijven zich moeten houden en ook de krapte op de elektriciteitsmarkt speelt een rol.
Of er ook nieuwe banen gepaard gaan met de investering, zoals wel het geval is in België, is onbekend. Amazon zelf rept daar niet over in het persbericht. Momenteel werken er zo’n 1000 personen in Nederland voor het Amerikaanse bedrijf, dat hier in 2020 pas echt voet aan de grond zette met een eigen domein. Voor die tijd konden klanten al wel spullen bestellen bij onder andere de Duitse versie van de webwinkel.