Airbnb breidt app uit met additionele diensten en ervaringen voor reizigers

Airbnb breidt app uit met additionele diensten en ervaringen voor reizigers

Airbnb heeft een belangrijke update van zijn app aangekondigd. Hiermee kunnen reizigers nu ook additionele diensten en ervaringen (Experiencies) boeken. Gebruikers kunnen voortaan een massage boeken, naar de kapper gaan, een maaltijd laten bereiden door een chef-kok of deelnemen aan activiteiten. Deze nieuwe diensten kunnen tijdens een verblijf worden toegevoegd. Daarnaast kunnen ze ook los worden geboekt. Daarmee verbreedt Airbnb zijn aanbod aanzienlijk.

In eerste instantie stelt Airbnb gebruikers in staat additionele diensten te boeken in tien categorieën. Deze omvatten chef-koks, catering, bereide maaltijden, fotografie, massages, spabehandelingen, personal training, haar, nagels en make-up. Deze diensten worden aangeboden in 260 steden wereldwijd verspreid over acht landen.

Experiences omvatten in eerste instantie culturele excursies en museumtours, outdoor-, watersport- en wildlifeactiviteiten, foodtours en kooklessen, kunstworkshops en shoppingervaringen. Daarnaast zijn er workout-, wellness- en beautyervaringen. Het bedrijf lanceert experiences in 19 categorieën in 650 steden wereldwijd.

Daarnaast introduceert Airbnb exclusieve ervaringen genaamd Airbnb Originals, die samenwerkingen met beroemdheden omvatten. Denk hierbij aan banketbakken bij French Bastards bakkerij met chef Raphaelle Elbaz. Of beachvolleybal spelen met Olympisch atleet Carolina Solberg op Leblon Beach in Rio.

Directe concurrentie voor reisplatformen

Deze stap is bedoeld om te profiteren van het verkeer dat de Airbnb-site al ontvangt. Tijdens de Q1 2025-call meldde CEO Brian Chesky dat hun platform in het afgelopen jaar door meer dan 1,5 miljard apparaten werd bezocht. Hij merkte echter op dat veel mensen de site bezoeken zonder daadwerkelijk een accommodatie te boeken.

Met deze uitbreiding positioneert Airbnb zich nadrukkelijker tegenover andere reisbedrijven zoals Tripadvisor, Booking.com, Viator en GetYourGuide. Ook komt het in direct concurrentie met dienstverleners zoals Yelp.

Hoewel gebruikers kunnen profiteren van de additionele diensten waar ze verblijven, zullen ze voor ervaringen meestal naar een locatie toe moeten reizen.

Verdienmodel en kwaliteitswaarborging

Airbnb neemt een commissie van 15 procent op additionele diensten en 20 procent op experiences. Gebruikers zien echter slechts één prijs bij het zoeken naar of boeken van beide categorieën. Het bedrijf geeft aan dat aanbieders in deze categorieën verificatie en kwaliteitscontroles ondergaan. Dit gebeurt op basis van reviews, online aanwezigheid, opleiding en vereiste vergunningen.

Sociale elementen en beschikbaarheid

De toevoeging van diensten en experiences maakt deel uit van een grotere app-update. Hierbij worden zowel de apps voor gasten als hosts vernieuwd. Later dit jaar wil Airbnb ook sociale functies introduceren. Deze omvatten een groepschatfunctie voor mensen die samen een experience hebben gedaan. Zo kunnen ze over de ervaring praten, foto’s en video’s delen, of aanbevelingen doen voor een volgende reis.

De bijgewerkte Airbnb-website en iOS- en Android-apps worden nu wereldwijd uitgerold naar alle gebruikers.

Lees ook: GenAI maakt boeken bij Booking eenvoudiger