4min Financieel

Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Een oudere man met een bril en een netjes getrimde baard staat tegen een effen lichte achtergrond en draagt een geruit overhemd en een donkere blazer.
Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Van sancties door oorlogen tot snel veranderende tarieven op de import van goederen: voor veel organisaties zijn het uitdagende tijden. Bedrijven moeten voortdurend nagaan of er geen update van toepassing is om boetes bij douaneaangiftes te vermijden. Daarnaast moeten ze die wijzigingen ook in hun eigen budgetplanning doorrekenen. Wat is de echte impact van de tarieven en hoe kunnen bedrijven zich beter voorbereiden?

Vooral de snelheid van de veranderingen maakt het voor organisaties heel complex. Sancties zijn in principe niet zo moeilijk te volgen. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne zijn er regelmatig nieuwe sancties ingevoerd, maar het tempo was constant. Bij de tarievenoorlog is dat een ander verhaal. Hoewel tarieven in de handelswereld altijd al hebben bestaan, zit het probleem vandaag in het volume en de volatiliteit waarmee bedrijven geconfronteerd worden. Het regent niet alleen nieuwe tarieven, ze zijn vaak even snel weer afgevoerd of gewijzigd. Of soms worden tarieven wel aangekondigd, maar nooit ingevoerd. Als bedrijf is het een uitdaging mee te zijn met deze constante wijzigingen.

Toch is het belangrijk dat organisaties informatie over tarieven nauwgezet verwerken. Wanneer de douaneaangifte niet klopt, kunnen de boetes hoog oplopen en dreigen verzendingen te vertragen. Om de omvang van deze uitdaging te kaderen: schepen kunnen soms twee tot drie weken op zee zijn voor ze hun bestemming bereiken. Terwijl de douaneaangifte bij het vertrek wordt opgesteld, kunnen de tarieven onderweg dus nog verschillende keren veranderen.

Welke opties hebben organisaties?

Ook op de budgetten hebben tarieven een niet te onderschatten effect. Ofwel rekenen bedrijven de kosten door aan de consument via de producten die ze importeren, ofwel proberen ze stand te houden met kleinere marges. Hoe dan ook staat de vraag in de markt zwaar onder druk, net als de winstgevendheid en levensvatbaarheid van veel organisaties. De autosector is een voorbeeld van een industrie waarin de handelsvolumes fors afnemen.

Als gevolg hiervan gaan organisaties op zoek naar alternatieve bronnen voor hun producten. Ze zoeken naar leveranciers in regio’s waar de tarieven minder hoog zijn. Daarnaast gaan ze ook na of hun producten in aanmerking komen voor vrijhandelsovereenkomsten. Dat zijn akkoorden tussen twee of meerdere landen die de barrières voor het verhandelen van goederen zoveel mogelijk beperken, zodat de handel eenvoudiger en kostefficiënter verloopt. Alleen kost het veel tijd en werk om na te gaan of een product nu of in de toekomst in aanmerking komt.

Fraudeleuze praktijken

In sommige gevallen kiezen organisaties voor creatieve oplossingen. Nu er forse tarieven gelden vanuit China naar de Verenigde Staten zien we voor bepaalde productcategorieën plots een piek in de import vanuit Vietnam. En dat terwijl Vietnam helemaal niet bekend staat als producent van deze goederen. Het wijst erop dat schepen vanuit China een omweg via Vietnam maken om zo bij aankomst in de VS van gunstigere tarieven te genieten. Dat staat natuurlijk gelijk met fraude en kan bedrijven bij controle door de douane zuur opbreken.

Niet alleen de organisaties aan de import- en exportkant ondervinden last van foutieve aangiftes en frauduleuze praktijken, ook cargomaatschappijen zien hun marges krimpen. Een shipment  wordt na de controle immers geblokkeerd totdat de boete betaald is, waardoor  het gebruik van de middelen van de vervoerder, of het nu gaat om een vrachtwagen, een container of een schip, worden belemmerd. Hoewel het cargobedrijf de goederen enkel transporteert en niet verantwoordelijk is voor een foutieve aangifte, moet het de initiële boete wel betalen en gaat er bovendien geld verloren zolang het schip niet mag uitvaren.

Veranderingen bieden ook kansen

Het resultaat van dit volatiele klimaat? Consumenten en bedrijven zijn minder bereid om geld uit te geven. Geplande projecten worden uitgesteld en veel investeringen gaan niet door. Gelukkig is er ook goed nieuws, want zoals wel vaker schuilt in iedere uitdaging een opportuniteit. Wie flexibel en nauwkeurig inspeelt op deze veranderingen, kan sommige risico’s inschatten en de nodige voorbereidingen treffen. Bijvoorbeeld door nieuwe bronnen te zoeken voor producten of nieuwe markten te verkennen. Op termijn zouden organisaties hun volumes zo zelfs kunnen uitbreiden.

Eén ding is zeker: wie nog met manuele processen werkt, dreigt achterop te geraken. Van de vele tarieven tot de zoektocht naar vrijhandelsovereenkomsten en nieuwe markten: er is een moderne geautomatiseerde oplossing nodig om snel te schakelen en efficiënt met verandering om te gaan. Op die manier word je direct gewaarschuwd wanneer een tarief wijzigt en wordt de impact ervan op je budget ook zichtbaar. Dit laat je toe weerbaarder te zijn in een snel evoluerende economische realiteit.

Dit is een ingezonden bijdrage van Descartes Systems Group. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.