De Gentse softwaremaker 24Flow haalt 1 miljoen euro op bij enkele bekende tech-investeerders. 24Flow laat maakbedrijven hun productieproces efficiënter verlopen. Grote namen als Atlas Copco zijn klant. Waarom is een duidelijke focus zo cruciaal als scale-up? En volgt 24Flow in het rijtje van grotere Belgische softwarebedrijven?
“Een shop floor management en productieplanning platform”, zo omschrijft 24Flow zich naar de buitenwereld toe. Het softwarebedrijf stelt maakbedrijven in staat om hun doorlooptijden te verkorten en de zichtbaarheid en traceerbaarheid te vergroten. Het bedrijf ontstond in 2018 als Scalefactory en groeit nu dus verder door.
Inbreng van big shots
Een persbericht maakte melding van de investeringsronde, die opvallend wordt geleid door een drietal big shots uit de Belgische technologiesector. Het gaat om Lode Peeters (voorzitter van techfederatie Agoria, oprichter en CEO van investeerder Ovolo). Ook Piet Maes (medeoprichter en CTO van softwarebedrijf Sofico én oprichter van de Gentse techhub Wintercircus) en Jef Wittouck (CEO van chemiegroep Christeyns en voorzitter van Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen) stappen mee in.
De Gentse connectie
Niet geheel toevallig heeft deze financieringsronde een Gentse en Oost-Vlaamse connectie, aangezien heel wat AI- en tech-start-ups zich in de buurt van Gent bevinden. Met de injectie geloven de drie investeerders dus duidelijk in het groeipotentieel van het bedrijf. Over de huidige prestaties van 24Flow is weinig geweten, want het bedrijf maakt geen omzet bekend.
Het extra geld moet alvast dienen om het Gentse bedrijf sneller te laten groeien. Zo wordt het team uitgebreid op het vlak van productontwikkeling en verkoop, en de marketinginspanningen worden verhoogd. Daarnaast investeert het in een netwerk van implementatiepartners om sneller te kunnen opschalen.
Focus op complexe productieplanning
24Flow richt zich op de duidelijke doelgroep van discrete maatbedrijven met software die de productiviteit en autonomie van operatoren willen verhogen. “Via digitale teamborden op elk werkstation krijgen operatoren op de werkvloer de productieorders te zien die in behandeling zijn, in de buffer zitten of verwacht worden”, aldus mede-oprichter Stijn Wijndaele.
Quick Response Manufacturing (QRM), is de tak van sport waarin het bedrijf zich bevindt. Want productieplanning in discrete productie is een uitdagende taak, zeker bij bedrijven die werken met gemengde producten in lagere volumes of in een zogenaamd make-to-order principe. “Door elk operatie op een productieorder te registreren, bieden we bovendien volledige traceerbaarheid.”
Grote klanten
Een grote klant van 24Flow in België is Atlas Copco, het grootste compressorenbedrijf ter wereld. En dan zijn er ook bedrijven als CGK, Mariasteen, en Altachem klant. Ook het Belgische maatwerkbedrijf Oesterbank maakt gebruik van de software.
En ook meerdere bedrijven in Europa zijn reeds klant. Denk aan namen als Brady (oplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen met bijvoorbeeld labels) en Voortman (een specialist in staalbewerkingsmachines).
Leve de niche
Net als 24Flow kiezen ook andere Belgische softwarebedrijven voor een uitgesproken niche-aanpak binnen de maakindustrie of bredere B2B-sector. Daarmee maken ze het verschil met de grote jongens. Zo is Azumuta, eveneens gevestigd in Gent, een min of meer vergelijkbare speler.
Azumuta ontwikkelt software die productiebedrijven helpt bij het digitaliseren van werkinstructies en kwaliteitsopvolging op de werkvloer. Hun platform wordt vooral gebruikt in sectoren waar operatoren complexe of wisselende taken uitvoeren, zoals bij assemblage of maatwerk.
Grote voorbeelden
Aan de bovenkant van het Belgische softwarelandschap vinden we bedrijven als Odoo en Sofico, die eveneens gegroeid zijn vanuit een sterke nichefocus. Het intussen bekende Odoo, met hoofdzetel in Louvain-la-Neuve, begon als een open source ERP-oplossing voor kmo’s, maar groeide uit tot een internationale speler met duizenden modules die zowat elk aspect van bedrijfsvoering dekken.
Sofico – net als 24Flow eveneens gevestigd in Gent en er zelfs al sponsor van de Gentse marathon – is wereldleider in software voor autoleasing en fleet management. Hun niche-aanpak — software voor mobiliteitsbeheer — brak door in het buitenland en toont aan hoe een doorgedreven specialisatie ook op lange termijn schaalvoordelen en internationale tractie kan opleveren, een pad dat 24Flow mogelijk ook ambieert.
Niet toevallig is de Sofico-oprichter ook een van de investeerders in 24Flow.