Je kijkt er niet meer van op als het Gentse techbedrijf Team.blue een internationale overname aankondigt. Dit jaar klokt het bedrijf van oprichter Jonas Dhaenens al af op vier deals. In de kwart eeuw dat de onderneming bestaat, zit de teller op tientallen overnames. Maar waar zit nog de focus van Team.blue?
Team.blue is op menig vlak een uitzondering. Het is een van de weinige unicorns, privébedrijven met een waardering van meer dan 1 miljard euro, in ons land.
De groep biedt zo’n 3,3 miljoen kmo’s in meer dan 20 Europese landen digitale diensten aan, zoals hosting of het in de lucht houden van websites, domeinnamen en e-commerceoplossingen.
Turkije in Europa
Een Europese groep worden, dat was jarenlang het streven van Jonas Dhaenens. En met recente deals tast hij wat de grenzen af. Team.blue is intussen namelijk ook actief aan de rand van Europa, in Turkije. Daar kocht het onlangs Ticimax, een Turkse aanbieder van e-commerceoplossingen voor bedrijven, waardoor die hun producten, bestellingen en klantencontacten makkelijker kunnen beheren.
Volgens het persbericht van Team.blue koopt het ‘een meerderheidsbelang’ in de Turkse onderneming, zonder details te geven over het percentage. Ticimax, goed voor meer dan 230 werknemers, werd 20 jaar geleden opgericht door Cenk Çigdemli, die tijdens zijn middelbareschooltijd met de onderneming begon en haar nog altijd leidt. Let wel, de mededingingsautoriteiten moeten de deal nog goedkeuren, maar bij Team.blue zijn ze er gerust op dat dit wel goedkomt. Inzake overnames staat de groep intussen beslagen op het ijs.
Victoria’s Secret
Er is overigens enige gelijkenis tussen Cenk Çigdemli van het overgenomen Ticimax en Jonas Dhaenens zelf. Allebei starten ze op jonge leeftijd met hun bedrijf; bij Dhaenens gebeurde dat letterlijk op de zolderkamer.
Het in Istanboel gevestigde Ticimax versterkt door de overname de positie van Team.blue in e-commerce. Op de lijst van klantenreferenties staan bekende namen zoals de koffieketen Starbucks en het lingeriemerk Victoria’s Secret.
Non-profit en privacy
Het is al de vierde deal dit jaar voor Team.blue, nadat het ook in 2024 al een reeks digitale bedrijven had opgekocht. Vorige maand zette het een stap in de non-profitsector met de acquisitie van de Franse start-up AssoConnect. Die helpt organisaties bij het beheren van hun administratie, van betalingen en boekhouding tot ledenbeheer en communicatie.
Begin dit jaar legde de groep de hand op het Nederlandse Cookiefirst, dat bedrijven helpt hun websites en apps conform de privacywetgeving te maken.
Atypisch en on-Belgisch
De groei met overnames doet alvast erg on-Belgisch aan. Daar waar veel techbedrijven uiteindelijk worden opgeslokt, is de groep zelf al jarenlang op overnamepad.
En het tempo blijft pittig. Team.blue kocht vorig jaar zes bedrijven, tot in de Verenigde Staten toe. Daar ging het in zee met Extendify, een bedrijfje dat oplossingen biedt om websites te bouwen met WordPress-software. Die groei maakt ook deel uit van hun model. Zowat een derde van de omzetgroei van vorig jaar is op rekening te schrijven van nieuwe overnames.
Digitaal zakmes
De recente overnames in non-profit, e-commerce en privacydiensten geven ook aan dat de focus van Team.blue, dat indertijd begon onder de naam Combell en zich vooral richtte op hosting en de registratie van domeinnamen, toch wat is verschoven.
“Onze missie is alles aan te bieden wat onze klanten nodig hebben om online succesvol te zijn”, zo vat Dhaenens het samen. En dat is dus steeds meer een digitaal zakmes: van e-commerce over het beheer van sociale media tot het naleven van pakweg de GDPR-regels. “En de overnames die we daarbij doen, kunnen we meteen helpen uitrollen in de 22 landen waar we actief zijn”, zo klinkt het.
En de toekomst?
In een recent interview met De Tijd liet de oprichter alvast uitschijnen dat hij op zijn elan blijft verdergaan. En dat betekent een mix van organische groei en omzet via overnames van samen om en bij 20 procent per jaar. Of hoe Europa stilaan te klein wordt voor Team.blue uit Gent.