Code rood bij OpenAI door dreiging Google Gemini

Code rood bij OpenAI door dreiging Google Gemini

Een bedrijf roept wel eens code rood uit, maar wat betekent dat nou precies? Nu is dat ook het geval bij ChatGPT-maker OpenAI, door de concurrentie van Google Gemini. De hele focus van het bedrijf moet vanaf nu gericht zijn op de ontwikkeling en verbetering van AI-chatbot ChatGPT. Andere diensten waar het bedrijf aan werkt worden per direct naar de achtergrond verschoven, maar waarom?

Verschillende bronnen laten weten dat ‘code red’ is uitgeroepen door Sam Altman, CEO van OpenAI. Onder andere The Information en The Wall Street Journal schrijven dat Altman wil dat het bedrijf alle focus op de belangrijkste dienst van het bedrijf legt: ChatGPT. Onlangs is Gemini 3 geïntroduceerd, het nieuwste AI-model van Google. OpenAI komt binnen afzienbare tijd met hun antwoord en uit interne testen blijkt dat Het nieuwe OpenAI-product ook beter scoort dan het Google-model.

Volgens Altman betekent dat echter niet dat het bedrijf simpelweg achterover kan leunen, want er is juist veel werk aan de winkel. Onder andere de gebruikservaring van ChatGPT kan wel een facelift gebruiken, aldus de CEO. Hij zegt dat Gemini 3 ervoor kan zorgen dat OpenAI op korte termijn financieel te lijden heeft. Daarom is het tijd voor een koerswijziging en worden andere AI-diensten waar het bedrijf momenteel ook aan werkt tijdelijk on hold gezet.

Volledige focus op ChatGPT

Het gaat dan onder andere om een eigen shopping-agent, ChatGPT Pulse en de optie om advertenties te integreren in de bekende chatbot. Die laatstgenoemde optie bestaat nog niet, maar het bedrijf werkt daar volgens geruchten wel aan. Via die weg zou OpenAI geld op kunnen halen voor verdere ontwikkeling en onderzoek van ChatGPT. Momenteel zijn betaalde abonnementen op ChatGPT het grootste verdienmodel.

Met zo’n type abonnement kun je als gebruiker sneller reacties verwachten. Je krijgt voorrang bij de uitrol van nieuwe functies en kunt aan de slag met complexere vragen. ChatGPT gebruiken in een bedrijf kost 29 euro per maand per gebruiker in combinatie met het Business-abonnement. Ook is er nog het Enterprise-abonnement, waarvoor je contact moet opnemen met OpenAI

Altman laat weten dat de focus vanaf nu af aan volledig moet gaan naar de ontwikkeling van ChatGPT en dat medewerkers van teams zullen moeten wisselen om dat te bewerkstelligen. Zo kan er gewerkt worden aan de snelheid van de AI-chatbot, moet ‘ie betrouwbaarder worden en meer gepersonaliseerd. Ook de mogelijkheid om meer vragen te kunnen beantwoorden is iets wat Altman graag wil zien.

‘Code rood’ is geen onbekende

‘Code rood’ staat dus voor een strategische noodsituatie binnen een bedrijf, waardoor er zeker maatregelen getroffen moeten worden om dat weer de baas te worden. Eerder was zo’n situatie ook het geval bij Google. In 2023 riep de zoekgigant zo’n situatie namelijk zelf uit, omdat men bang was voor de komst van ChatGPT. Nu zijn de rollen omgekeerd.

Google zegt 650 miljoen maandelijkse gebruikers te hebben voor Gemini, maar laat niet weten hoeveel procent van die groep voor een specifiek abonnement betaalt. OpenAI kent meer maandelijkse gebruikers van de gratis variant, waarbij de recentste cijfers over 800 miljoen gebruikers spreken.

In juli van dit jaar ging het om 35 miljoen betalende afnemers. Eerder sprak OpenAI de ambitie uit om in 2030 meer dan 200 miljoen betalende leden te hebben en 2,6 miljard wekelijkse gebruikers. Alhoewel de gebruikersgroep van OpenAI momenteel dus groter is dan die van Google, groeit het aantal gebruikers van Gemini een stuk harder.

AI-bubbel kost geld, veel geld

Met het onderhouden van zulke modellen gaat veel tijd en dus geld gepaard en dat is iets waar OpenAI rekening mee moet houden. Zo ligt het in de lijn der verwachting dat het bedrijf eind dit jaar een totale omzet haalt van 20 miljard dollar, terwijl het ook flinke uitgavenposten heeft. Zo zijn meermaals grote miljardeninvesteringen gedaan om de ontwikkeling van ChatGPT gaande te houden.

Denk onder andere aan samenwerkingen met bedrijven als Nvidia voor de aanschaf van GPU’s om ChatGPT te kunnen blijven trainen met grote datasets. Ook op het gebied van infrastructuur zijn grote deals gesloten, waaronder een immense deal van 300 miljard dollar met Oracle. Daarbij heeft OpenAI ook dit jaar weer verschillende bedrijven overgenomen, waaronder Statsig en verschillende startups.

Hoe de aankomende maanden of zelf jaren eruit gaan zien voor OpenAI en de ontwikkeling van ChatGPT gaan we meemaken. Datzelfde geldt natuurlijk voor alle concurrerende modellen, want het kan maar zo dat de AI-bubbel waarin we anno 2025 leven, zomaar klapt.