OpenAI, de ontwikkelaar van ChatGPT, heeft een nieuwe browser gelanceerd met integratie voor de bekende AI-chatbot. Vooralsnog is die browser alleen beschikbaar op MacOS, maar versies voor Windows, iOS en Android komen er ook aan. Dat roept bij ons gelijk de vraag op: wat heb je aan zo’n AI-browser als organisatie? En ook: wat zijn potentiële risico’s van het gebruik ervan?
OpenAI is niet de eerste met hun ChatGPT Atlas-browser, en vast niet de laatste. Zo heb je onder andere Neon van Opera, Dia van TheBrowserCompany en Comet van Perplexity. Ook Google heeft al AI-functies toegevoegd in hun Chrome-browser, alhoewel die nog niet voor iedereen beschikbaar zijn.
Dat is direct een punt waar je op moet letten als organisatie. Het kan namelijk zo zijn dat aangekondigde functies nog helemaal niet werken voor jouw bedrijf of de AI-browser waarvan je wilt dat medewerkers die gebruiken. Zo’n uitrol van een AI-browser gaat namelijk vrijwel altijd gefaseerd.
Nieuwe functies worden eerst geruime tijd getest of zijn alleen te gebruiken in een bepaalde markt. Zo werken de Google AI-extensies in Chrome vooralsnog alleen voor Amerikaanse gebruikers en ChatGPT Atlas is nu alleen beschikbaar voor MacOS, terwijl de uitrol voor andere besturingssystemen nog op zich laat wachten.
Uitgelicht: ChatGPT Atlas
Zoals genoemd kun je met de Atlas-browser direct aan de slag met de bekende AI-chatbot: ChatGPT, waarop de browser gebaseerd is. Die roep je op via een zijpaneel, zoals we vaker zien bij andere AI-browsers. Daarnaast is er integratie aanwezig met ChatGPT Agent, waardoor verschillende taken kunnen worden uitgevoerd voor gebruikers.
Denk daarbij aan het maken van een reservering voor een huurauto of restaurant, het boeken van een vlucht of creëren of aanpassen van een document. Om gebruik te maken van deze agent is wel een abonnement nodig. Het Pro-abonnement kost 229 euro per maand en laat je bijna een onbeperkt aantal taken uitvoeren. Bij de andere abonnementen wordt ook geen harde limiet genoemd, maar ligt dat rond de 50 stuks.
Ook zijn er extra veiligheidsmaatregelen genomen in ChatGPT Atlas. Zo is het voor de browser niet mogelijk om code uit te voeren of bestanden te downloaden. Ook toegang tot andere apps die zijn geïnstalleerd op de gebruikte pc is niet aan de orde.
Er is een geheugenfunctie aanwezig, waarmee de chatbot kan putten uit oudere gesprekken. De browser wordt ook slimmer naarmate je ‘m langer gebruikt, zo noemt OpenAI, mits je daarvoor toestemming geeft. Als je dat doet, onthoudt ChatGPT de context van bezochte websites, zodat je daar later naar terug kunt verwijzen en verder mee aan de slag kunt.

AI-browser gebruiken in het bedrijf?
Wil je zo’n AI-browser gebruiken in je organisatie, dan biedt dat verschillende voordelen. Natuurlijk zijn er ook nadelen te bedenken en uitgebreide vraagstukken die je eerst de revue moet laten passeren voordat je het gebruik van deze browser daadwerkelijk toestaat. Hoeveel een organisatie profiteert van een AI-browser, hangt ook weer af van wat voor AI-functies je wel of niet kunt of wilt gebruiken.
Voordelen AI-browsers in organisatie
Productiviteit verhogen binnen een organisatie
- Slimmer zoeken: De hoofdfunctie van een webbrowser is de zoekmogelijkheid en daarin speelt kunstmatige intelligentie heden ten dage een hoofdrol. Een browser kan leren van je gewoonten en voorkeuren tijdens de digitale zoektocht. AI kan ervoor zorgen dat resultaten gepersonaliseerder worden en relevanter zijn dan bij conventionele browsers. Ook kan AI een schat aan informatie overzichtelijk presenteren.
- Taken automatiseren: handmatig repetitieve taken uitvoeren kun je weggeven aan een AI-browser. Denk daarbij aan het invullen van formulieren, het plannen van afspraken of het organiseren van digitale bestanden. Dat zorgt er niet alleen voor dat medewerkers tijd over hebben voor andere complexere taken, maar het vermindert ook het risico op fouten.
- Overzichten en samenvattingen: Kunstmatige intelligentie kun je gebruiken in de browser voor het maken van samenvattingen, overzichten en opsommingen. Zo hoeven personen niet altijd zelf lange artikelen, uitgebreide rapporten of onderzoeksdocumenten volledig en handmatig uit te pluizen.
- Brainstorming en creatie van content: Vind er veel mailverkeer plaats binnen het bedrijf, worden er vaak persberichten of andere documenten opgesteld of houdt men dagelijks brainstormsessies voor nieuwe projecten en ideeën? Ook dan kan een AI-browser (deels) helpen door bijvoorbeeld teksten op te stellen, te herschrijven of ideeën te generen op basis van een specifieke input.
- Efficiëntie in de workflow: Verschillende AI-browsers bieden een optie om meerdere tools in dezelfde omgeving te gebruiken. Dat betekent dat je niet meer altijd hoeft te wisselen tussen verschillende applicaties om informatie te vergaren en verwerken.
Beveiliging en privacy verbeteren
- Online bescherming: Nagenoeg elke browser biedt ook een mogelijkheid om jezelf online te beschermen en een AI-browser kan daarin nog een stap verder gaan. Denk daarbij aan real-time bescherming tegen phishing-aanvallen of verdachte websites die direct worden gedetecteerd. Ook kan zo’n slimme browser direct dreigingen neutraliseren, bijvoorbeeld bij ongewone downloads.
- Privacy beter gewaarborgd: Dit punt is wel iets om goed te onderzoeken als organisatie, want het privacybeleid van elke browser is weer anders. Zo zijn er AI-browsers die gebruikersinformatie lokaal opslaan of versleutelen, iets wat je wil. Bij andere browsers kan dat juist weer via een clouddienst werken, wat niet voor elk bedrijf een goede stap is, zie ook hieronder.

Over deze zaken moet je nog eens nadenken
- Fouten liggen op de loer: Het is niet voor niets dat elke ontwikkelaar van een AI-assistent of -model in de disclaimer noemt dat er fouten gemaakt kunnen worden door die AI. Je mag en kunt er als gebruiker (lees: medewerker) dus niet vanuit gaan dat alles wat je met een AI-browser opzoekt of verwerkt volledig klopt.
- Beveiligingsrisico’s: Zoals bij elke AI-toepassing, zijn er bij browsers ook risico’s op het gebied van beveiliging. Als er wordt gewerkt via een cloudservice, kan het zijn dat data van jouw organisatie bij derden terechtkomt. Werk je met persoonsgegevens van derden, dan moet je helemaal opletten wat er wel en niet mag om de veiligheid daarvan te garanderen.
- Afhankelijkheid van AI: Handig natuurlijk al die AI-functies, maar het kan er ook voor zorgen dat medewerkers er te afhankelijk van worden. Dat kan resulteren in onder andere luiheid of steeds minder analytisch kunnen of willen nadenken. Al er veel op kunstmatige intelligentie wordt gefocust, kan dat er dus voor zorgen dat de ‘menselijke factor’ en bijhorende interactie verdwijnt.
- Vatbaar voor prompt-injection-aanvallen: AI-extensies en AI-browsers zijn voor kwaadwillenden ook weer een nieuwe mogelijkheid om kwaad te doen. Zo kunnen deze vatbaar zijn voor ‘prompt-injection’-aanvallen. Daarbij worden verborgen opdrachten uitgestuurd, die zo’n AI kan oppikken en uitvoert. Dat kan onder andere leiden tot het ontvreemden van bedrijfsgegevens.
- Kosten voor gebruik en onderhoud: Kosten voor een AI-browser zijn niet ongewoon voor bedrijven. AI-modellen moeten onder andere getraind worden met datasets waar veel geld mee gemoeid is. Veel aanbieders bieden hun product dan ook aan op basis van een abonnement, wat dus (hoge) kosten met zich mee kan brengen. Je zult vooraf dus moeten weten waar je aan begint en berekenen of het loont om aan de slag te gaan met zo’n pakket of niet.
- Implementatie in organisatie: Een AI-browser gebruiken in je organisatie is geen kwestie van installeren op alle pc’s en klaar. De implementatie daarvan kan grote gevolgen hebben. Bestaande workflows en infrastructuur van een organisatie moet worden aangepast. Dat kost niet alleen tijd en dus geld, maar je moet ook ervoor zorgen dat medewerkers die ermee moeten werken meegaan in zo’n verandering en het als een positief punt zien.
- Ethiek en bias: Heb je het over AI, dan komt ook de term ‘black box’ om te hoek kijken. Dat betekent dat het niet altijd uit te leggen is waarom een AI-model een bepaalde conclusie trekt of waarom er gekozen is voor die specifieke output. Dat komt namelijk niet altijd overeen met hoe een mens dat zou bepalen.
Naast een gebrek aan transparantie kan een AI-model ook onbedoelde vooroordelen bevatten, die dan ook in gegeven antwoorden kunnen terugkomen. Modellen worden getraind met grote datasets en kunnen zulke vooroordelen onbedoeld overnemen. Daarbij kun je onder andere denken aan ras, geslacht of inkomen.
Al met al moet je als organisatie dus eerst goed informatie inwinnen over alle voor- en nadelen en die ook voor jouw bedrijf afwegen. Er zijn zeker veel pluspunten te benoemen om over te stappen op het gebruik van een AI-browser, maar er zijn nog steeds genoeg haken en ogen aanwezig om dat niet zomaar blindelings te doen.